Wartości w życiu człowieka. Godzina wychowawcza dla uczniów klas V – VI
Joanna Łukasik | 17 września 2020CELE:
CEL STRATEGICZNY:
uczniowie poznają wartości i ich znaczenie dla życia człowieka.
CELE OPERACYJNE:
Uczniowie:
– znają i wymieniają wartości
– określają hierarchię wartości i potrafią uzasadnić własny wybór
– argumentują znaczenie poszczególnych wartości dla ich życia
– stosują zasady współpracy w grupie.
METODY: Co na ten temat wiem?; Kufer pełen skarbów; Piramida priorytetów.
FORMY: indywidualna i grupowa przez aktywność społeczną i twórczą.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kufer, rekwizyty symbolizujące wartość (jedna wartość – jeden rekwizyt, np. miłość – serce; przyjaźń – fotografia przyjaciół; pieniądze – monety itd.), schemat piramidy wartości (Załącznik 1)
PRZEBIEG LEKCJI
Tok zajęć | Czynności nauczyciela – wychowawcy | Czynności ucznia – wychowanka |
Wprowadzenie
Ćwiczenie: Co na ten temat wiem?
|
– sprawdzenie listy obecności
– podanie tematu i celu lekcji
Polecenie: Zastanówcie się: „Czym są wartości w życiu człowieka? Oraz: Jakie widzicie powiązanie między wartościami, jakie wyznaje człowiek, a jego zachowaniem?”.
Podsumowanie ćwiczenia: wyprowadzenie definicji „wartość” na podstawie wypowiedzi uczniów. Wprowadzenie do części właściwej. |
wymiana własnych doświadczeń, uzasadnianie ich w perspektywie tematu lekcji |
Realizacja tematu
Kufer pełen skarbów
Piramida priorytetów |
Instrukcja: 1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (tyle ile wartości) oraz prosi o wybranie przewodnika grupy. 2. Przewodnik każdej grupy losuje rekwizyt z „Kufra” przyniesionego na lekcję. 3. Zadaniem każdej grupy jest określenie, jaką wartość symbolizuje rekwizyt oraz przygotowanie hasła reklamowego (wierszyk/powiedzenie) podkreślające znaczenie w życiu człowieka wylosowanej wartości. 4. Po wykonaniu zadania każda grupa prezentuje hasło reklamowe wylosowanej wartości (prezentuje cała grupa). 5. Nauczyciel zapisuje każdą wartość na tablicy
Omówienie: Podkreślenie znaczenia wartości dla godnego i dobrego życia człowieka.
Instrukcja: 1. W odniesieniu do omówionych treści, wymienionych i omówionych wartości, nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, która z wymienionych wartości jest dla niego najważniejsza. 2. Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń wpisał wartości w piramidę (załącznik 1), nadając im odpowiednią hierarchię, gdzie 1 oznacza wartość najważniejszą, 10 ważną, ale nie tak jak 1. 3. Po wpisaniu wartości w piramidę, uczniowie – wyłącznie dobrowolnie, czyli tylko ci którzy chcą – dzielą się własną hierarchią wartości (piramidą) z innymi.
Omówienie: Pytania do uczniów: co sprawiło im największą trudność podczas wykonywania ćwiczenia? Co ułatwiało im przyporządkowanie wartościom hierarchii?
Podsumowanie: Podkreślenie, że wartości są drogowskazem w życiu człowieka.
|
Wykonywanie poleceń
Prezentacja hasła reklamowego
Wykonywanie poleceń
Prezentacja piramidy
Udzielanie odpowiedzi
|
Zakończenie lekcji
Informacja zwrotna |
Pytanie: Co ważnego dla Was wydarzyło się na dzisiejszej lekcji?
Podziękowanie za udział w lekcji. |
udzielanie informacji zwrotnych. |
Bibliografia do lekcji:
- Co na ten temat wiem?: P. Bąbel, M. Wiśniak, Jak uczyć, żeby nauczyć, Warszawa 2008, s. 67–68.
- Kufer pełen skarbów: Łukasik J.M., Spoko lekcja, czyli 65 sposobów na oryginalne zajęcia, Kielce 2009, s. 58.
- Piramida priorytetów: E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000, s. 156–158.
Joanna Łukasik – dr hab., prof. UP w Krakowie