O skutecznej realizacji zadań życiowych – godzina wychowawcza dla uczniów liceum
Joanna Łukasik | 3 listopada 2020TEMAT: O skutecznej realizacji zadań życiowych
CELE:
CEL STRATEGICZNY:
uczniowie poznają wartość planowania zadań życiowych
CELE OPERACYJNE:
Uczniowie:
– znają i wymieniają korzyści wynikające z dobrego planowania
– rozumieją znaczenie celów długofalowych i krótkofalowych
– potrafią sformułować własne cele życiowe z uwzględnieniem czasu realizacji
– stosują w praktyce umiejętności planowania zadań życiowych o różnym zakresie czasowym
METODY: słońce, projekt
FORMY: indywidualna i grupowa przez działalność twórczą
POMOCE: arkusz „Słoneczko” oraz „Co zamierzasz?”
PRZEBIEG LEKCJI
Tok zajęć |
Czynności nauczyciela – wychowawcy |
Czynności ucznia –wychowanka |
Wprowadzenie Prezentacja motta |
– sprawdzenie listy obecności Wyświetlenie motta: „Planując swój rozwój przestajesz być <marionetką> w rękach losu czy przypadku. Szczęśliwy przypadek zdarza się wówczas, gdy okazja spotka się z przygotowaniem. Warto mieć plan, żeby go nie zmarnować” (autor nieznany) Pytania do uczniów:
Podanie uczniom tematu lekcji. |
swobodna interpretacja motta |
Realizacja tematu Ćwiczenie 1. Słońce Ćwiczenie 2. „Co zamierzasz?” |
Polecenia:
Omówienie ćwiczenia: prezentacja pracy grup. Uzupełnienie wypowiedzi uczniów. Podkreślenie wartości formułowania celów i zadań życiowych oraz planowania ich realizacji. Polecenia: 1. Pomyśl, jakie są Twoje plany życiowe na najbliższe pół roku. 2.Wybierz jedno najważniejsze na dzień dzisiejszy dla Ciebie zadanie. 3.Wypełnij szczegółowo arkusz „Co zamierzasz?”, zamieszczony w załączniku na końcu ćwiczenia, według następujących kroków: – Wpisz zadanie określając jaki jest Twój cel. – Określ czas realizacji zadania. – Zaznacz na schodkach, w jakim miejscu znajdujesz się w dniu dzisiejszym w realizacji tego zadania, określając podjęte działania, wykonane zadania. – Jeśli podjąłeś już jakieś działania, zaznacz gdzie byłeś poprzednio i wpisz co wówczas robiłeś. – Zaznacz jaki jest efekt końcowy Twoich działań, co chcesz osiągnąć, dokąd dotrzeć. – Puste schodki możesz wypełnić datami, etapami, kolejnymi krokami, zadaniami przybliżającymi Cię do pełnej realizacji celu. – W pustych kwadratach zamieszczonych pod schodami zapisz: co ułatwi Ci, umożliwi realizację celu oraz jakie trudności możesz napotkać realizując założony cel. Podsumowanie ćwiczenia. Pytanie: Jak określasz skuteczność planistyczno-organizacyjną tego ćwiczenia? |
wykonywanie poleceń
wykonywanie poleceń
|
Zakończenie lekcji Informacja zwrotna |
Pytanie: Co ważnego zabierasz dla siebie z dzisiejszej lekcji? Podziękowanie za udział w lekcji. |
udzielanie informacji zwrotnych. |
Załącznik 1
Arkusz: „Słoneczko”
(Źródło: J.M. Łukasik, Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. Kielce: Jedność 2011, s. 89–90)
Załącznik 2
Arkusz „Co zamierzam osiągnąć?”
(Źródło: J.M. Łukasik, Poznać siebie i dbać o rozwój. W drodze do sukcesu. Kraków 2016, s. 97 oraz Załączniki. Co zamierzasz? [w:] G. Lutomski (red.), Uczyć inaczej. Poznań 1994, s. 185).
Moim celem jest: |
W czasie: |
Będzie łatwiej osiągnąć cel, gdy: |
Będzie trudniej osiągnąć cel, gdy: |
Bibliografia do lekcji:
Lutomski G. (red.), Uczyć inaczej. Poznań 1994.
Łukasik J.M., Poznać siebie i dbać o rozwój. W drodze do sukcesu. Kraków 2016.
Łukasik J.M., Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. Kielce 2011.