Dzień Ojca – scenariusz imprezy świetlicowej oraz spotkania rodzinnego
Anna Truty | 24 października 2020Proces wychowawczy dziecka odbywa się w toku codziennego funkcjonowania rodziny; podczas pracy, zabawy, odpoczynku. Stwierdza się, że dobry kontakt emocjonalny z ojcem w okresie dzieciństwa i dojrzewania staje się fundamentem stabilności emocjonalnej oraz poczucia bezpieczeństwa na całe późniejsze życie. Za ten trud wychowania z miłością i do miłości podziękujmy Ojcom, organizując w świetlicy ich święto.
Cele: Rozwijanie więzi rodzinnych. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych. Wzmacnianie wzajemnej miłości.
Przebieg imprezy: Powitanie przybyłych gości przez wychowawcę świetlicy.
-
Recytacja wiersza „Już na początku świata”.
-
Piosenka „Sto lat”, z wykorzystaniem instrumentów muzycznych w wykonaniu dzieci. (instrumenty w domu: pokrywki, garnki, butelki itp.).
-
Wręczenie Ojcom kwiatów z bibuły (lub żywych).
-
Zaproszenie do udziału w konkursach:
– Rozpoznawanie własnego dziecka na podstawie zdjęcia z okresu niemowlęctwa (w domu: określenie wieku dziecka na fotografiach).
– Jazda na hulajnodze na czas; pokonywanie toru przeszkód (np. jazda slalomem między pachołkami, przejazd pod rozciągniętą liną, jazda po wyznaczonym okręgu z trafieniem piłeczką kręgla stojącego centralnie w kole). W domu: zawody z dzieckiem – 1. Kładziemy monetę na stopę i próbujemy się przemieścić wzdłuż wyznaczonej linii, tak by nie spadła. Komu uda się przebyć najdłuższą trasę? 2. W postawie stojącej staramy się wrzucić jak najwięcej monet, trafiając do narysowanego na dnie garnka okręgu, o średnicy 5 cm. Wygrywa ten, kto tego dokona.
– „Familiada” – konkurs wiedzy rodzinnej.
– Zabawa integracyjna „Pakowanie walizki” (świetlica) / Kalambury (dom).
– Nagrodzenie zwycięzców.
– Mecz piłki nożnej z udziałem ojców (świetlica) / Znamy się dobrze (dom).
-
Zaproszenie na poczęstunek, przygotowany przez dzieci.
-
TEATRZYK: RODZICE – DZIECIOM; – świetlica: Chętne rodziny wybierają 2–3 ważne zdarzenia ze swojego życia i prezentują je innym, np. w postaci plakatu. Plakaty mogą ozdobić później świetlicę; dom: wedle instrukcji poniżej.
„Już na początku świata”
Już na początku świata –
przy Mamie musi być Tata!
On także patrzy wśród kwiatów
na radość swoich dzieciaków.
Naprawi rower i wszystko…
Serce bije mu blisko.
Dzisiaj dla Niego mamy
kwiaty od nas i …Mamy!
„Familiada”
(Przed konkursem są zbierane odpowiedzi dzieci, „na żywo” odpowiadają tylko Ojcowie. W domu można poprowadzić zabawę w ten sposób, że najpierw odpowiada dziecko/dzieci, a Tato ma na uszach słuchawki z muzykę, lub jest w innym pokoju, aby nie słyszeć odpowiedzi).
-
Data urodzenia dziecka ……….
-
Drugie imię dziecka .………
-
Rozmiar buta ……….
-
Maskotka, z którą usypia dziecko ……….
-
Zwierzęciem/owadem itp., którego dziecko boi się najbardziej jest ……….
-
Ulubione potrawy dziecka to: ……….
-
Imiona i nazwiska dwóch najlepszych kolegów/koleżanek z klasy dziecka ……….
9. Proszę wymienić trzy ulubione formy spędzania przez dziecko czasu wolnego ……….
10. Dziecko posiada talent/zdolności ……….
-
W przyszłości pragnie zostać ……..
Zabawa integracyjna na czas: „Pakowanie walizki” (dla zajęć w szkole)
Instrukcja: W zabawie bierze równocześnie udział kilka rodzin 3–osobowych drużyn (tata, mama i dziecko). Każda z drużyn dostaje worek z taką samą ilością pieniędzy, w identycznych nominałach (np. 20 zł = 2*5zł, 2*2 zł, 3*1zł,10*10 gr, 20*5gr, 100*1gr).
Należy przygotować kilka jednakowych map lub ich kserokopie.
Walizki powinny mieć zbliżone wymiary.
Konkurencje nr 3, 4, 5 oraz 6, 7, 8 poszczególni członkowie zespołu wykonują równocześnie.
Konkurencje:
1. Wspólne liczenie zaoszczędzonych na wakacje pieniędzy przez wszystkich członków poszczególnych drużyn. Zanotowanie obliczonej kwoty.
2. Wspólne szukanie i zaznaczanie na mapie Polski 3 nazw miejscowości, zapisanych na kartkach, otrzymanych od prowadzącego.
3. Nawlekanie igły i przyszywanie brakującego guzika w koszuli przez ojca.
4. Zapinanie 2 koszul przez mamę.
5. „Parowanie” 8 skarpet przez dziecko.
6. Pakowanie 5 przyborów toaletowych do kosmetyczki przez ojca.
7. Składanie koszul przez mamę.
8. Składanie 3 podkoszulków przez dziecko.
9. Zasuwanie walizki przez mamę i dziecko.
10. Dopasowywanie kluczyka do kłódki, zamykanie walizki i odniesienie jej przez ojca na wyznaczone miejsce.
RODZINNE KALAMBURY
Materiały: kartki, długopisy.
Przebieg zabawy: Na karteczkach wypisujemy hasła dotyczące np. codziennego życia. Kolejno członkowie rodziny losują hasła i przedstawiają je za pomocą gestów, bez użycia słów. Gra może toczyć się indywidualnie lub zespołowo. Kto jako pierwszy odgadnie hasło, zatrzymuje karteczkę. Ilość zebranych karteczek decyduje o zwycięstwie. W nagrodę każdy z pozostałych uczestników mówi zwycięzcy coś miłego lub przygotowuje niespodziankę.
Propozycje haseł: Gotowanie zupy, obieranie ziemniaków, smażenie naleśników, wieszanie prania, szorowanie wanny, odkurzanie mieszkania, czyszczenie butów, mycie naczyń, rozkładanie zakupów, podlewanie kwiatków, wyprowadzanie psa, prasowanie koszul, wynoszenie śmieci, parowanie skarpet itp.
ZNAMY SIĘ DOBRZE
Materiały: paski papieru w zależności od liczby pytań i osób w rodzinie, długopisy, kolorowe kartki dla poszczególnych członków, klej, lista zdań, koszulki foliowe, sznurek.
Przebieg zabawy: W ciągu dnia, po namyśle, każda osoba z rodziny na paskach papieru drukowanymi literami uzupełnia listę niedokończonych zdań, tak by wyrażały prawdziwe uczucia. Uzupełnione paski przykleja na poziomo ułożoną kolorową kartkę, podpisuje i wkłada do koszulki. Tak wypełnione koszulki należy ułożyć w poziomie i połączyć za pomocą sznurka, przeplatając go przez dziurki. Wspólne „dzieło” wieszamy w widocznym miejscu. Pracę można ozdobić zdjęciami członków rodziny, które, wydrukowane i pocięte w formie puzzli, powtórnie zostaną złożone i naklejone.
Propozycje zdań: „Marzę o…”; „Nie lubię, gdy…”; „Najbardziej boję się…”; „Denerwuję się, gdy…”; „Dumny jestem z…”; „Jest mi smutno, gdy…”; „Ogromnie cieszę się, gdy…”; „Jest mi miło, gdy…”; „Proszę Cię, abyś…”; „Tęsknię za…”; „Martwię się o…”.
RODZICE – DZIECIOM; TEATRZYK
Materiały: kartki formatu A-4, kredki, kolorowy papier, klej, nożyczki, farby, ilustrowane czasopisma, kartonowe pudełko (o podstawie większej niż A-4) z wyciętym od frontu okienkiem, nieco mniejszym od formatu kartek oraz z dwoma nacięciami w jego bocznych ścianach, tak aby swobodnie można było włożyć w otwory kartkę. Na poszczególnych kartkach należy wspólnie z dziećmi przygotować dowolną techniką ilustracje obrazujące najważniejsze wydarzenia z życia rodziny (np. narodziny taty i mamy, ulubiony sposób spędzania czasu w dzieciństwie, poznanie się rodziców, zaręczyny, ślub, narodziny dzieci, Chrzest św., pierwszy dzień w przedszkolu, wspólne wycieczki, zakup zwierzątka, wakacyjna przygoda, nauka jazdy na rowerze itp.). Pudełko można postawić na stole przykrytym materiałem.
Przebieg zabawy: Rodzice ukryci za tak przygotowaną sceną naprzemiennie opowiadają dziecięcej widowni historię rodziny, przesuwając kolejne kartki.
Anna Truty
– wychowawca świetlicy Szkoły Podstawowej nr 164 im. bł. Franciszki Siedliskiej w Krakowie