Moje postanowienia – scenariusz zajęć
Malgorzata Sasin | 28 grudnia 2020Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klas II i III
Zajęcia możliwe do przeprowadzenia zarówno w klasie, jak i w warunkach nauczania zdalnego.
Cele:
uczeń:
-
poprawnie formułuje odpowiedzi na pytania, zgodnie z treścią opowiadania i swoimi przemyśleniami,
-
rozwiązuje krzyżówkę,
-
ustala postanowienia na nowy rok,
-
potrafi podjąć zobowiązania na rzecz drugiego człowieka.
Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa.
Metody pracy:
rozmowa kierowana, praca z tekstem.
Pomoce dydaktyczne:
tekst opowiadania, krzyżówka, serduszka z papieru.
- Wprowadzenie
Rozwiązanie krzyżówki (załącznik). Rozwiązaniem jest hasło: POSTANOWIENIA.
2. Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami:
Z czym kojarzy się wam słowo: postanowienia?
Z jakich okazji można robić różne postanowienia?
Po co ludzie robią noworoczne postanowienia?
3. Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela “Moje postanowienia”.
4. Wypowiedzi ukierunkowane pytaniami:
-
-
Jakie zwyczaje miała rodzina Maćka na początku nowego roku?
-
Jakie postanowienia najpierw zapisał Maciek?
-
Jak zareagowała mama po ich przeczytaniu?
-
Jakie postanowienia zapisał Maciek po raz drugi?
-
Na czym polegała różnica między pierwszymi a drugimi postanowieniami? Czy można powiedzieć, że są postanowienia ważne i ważniejsze?
-
5. Układanie swoich noworocznych postanowień.
Uczniowie układają swoje postanowienia noworoczne. Zapisują na wyciętym z papieru serduszku: BĘDĘ DOBRYM CZŁOWIEKIEM, a poniżej swoje postanowienia. Wśród nich przynajmniej jedno, które będzie ukierunkowane na dobro czynione drugiemu człowiekowi.
6. Chętni uczniowie odczytują swoje postanowienia.
7. Zadanie domowe:
Dzieci zabierają do domu swoje serduszko, aby przeczytać i omówić z bliską osobą zapisane na nim postanowienia. Serduszko mogą ozdobić rysunkami.
Małgorzata Sasin
– nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
w Szkole Podstawowej nr 62 w Bydgoszczy