O bezpieczeństwie nigdy za dużo – scenariusz zajęć dla klasy II i III
Malgorzata Sasin | 3 listopada 2020Temat:
O bezpieczeństwie nigdy za dużo
Cele
uczeń:
-
zna zasady zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych i potrafi je sformułować,
-
poprawnie udziela odpowiedzi na pytania zgodnie z treścią opowiadania i swoimi przemyśleniami,
-
swobodnie wypowiada się tworząc skojarzenia,
-
przestrzega zasad pracy w grupie.
Formy pracy: grupowa, indywidualna, zbiorowa.
Metody pracy: rozmowa kierowana, praca z tekstem, objaśnienie, mapa mentalna, metoda niedokończonych zdań.
Pomoce dydaktyczne: kartki z ilustracjami, duże arkusze papieru.
Przebieg zajęć
-
Skojarzenia.
Dzieci siedzą w kole. Na środku znajdują się luźno położone kartki. Są to ilustracje przedstawiające łyżwy, sanki, narty, dzieci na śniegu oraz dziecko bawiące się w domu. Kartki ułożone są obrazkiem do spodu. Wybrane dziecko odsłania jedną z kartek, następnie dzieci swobodnie wypowiadają się o tym, z czym kojarzy im się odsłonięty obrazek. Podobnie postępują z kolejnymi kartkami.
-
Nauczyciel odczytuje krótkie opowiadanie.
Do niedawna byłem przekonany, że o bezpieczeństwie podczas zimowych ferii wiem wszystko. Znałem na pamięć pogadanki wygłoszone przez naszą panią, policjanta, strażnika miejskiego, panią pedagog, dyrektora szkoły, redaktora w telewizji, nie wyłączając moich rodziców oraz babci. Wiedziałem jak się zachować podczas jazdy na łyżwach, sankach, nartach. Jak bezpiecznie bawić się na śniegu i gdy będę sam w domu. Potrafiłem wszystkie zasady i przestrogi wyrecytować z pamięci, obudzony nawet w środku nocy. Dlatego nie wiem, jak to się stało, że celowałem twardą śniegową kulą prosto w twarz Tomka. Dobrze, że w ostatniej chwili pomyślałem o bezpieczeństwie, bo nieszczęście wisiało na włosku. Nie wiem również jak to się stało, że dałem się namówić na zjeżdżanie na sankach z wysokiej górki, która niestety kończy się tam, gdzie zaczyna jezdnia. Dobrze, że w ostatniej chwili, tuż przed zjazdem, poszedłem po rozum do głowy, bo i tym razem nieszczęście wisiało na włosku. W jednej chwili przypomniałem sobie wszystkie wysłuchane pogadanki i teraz wiem, że każda była ważna, bo o bezpieczeństwie nigdy nie jest za dużo.
-
Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami:
-
O jakich pogadankach mówił chłopiec?
-
Jakie zasady i przestrogi dotyczące bezpieczeństwa znał bohater opowiadania?
-
Dlaczego nie doszło do nieszczęścia?
-
Co znaczy, że mówić o bezpieczeństwie nigdy nie jest za dużo?
-
Praca w grupach.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda grupa otrzymuje duży arkusz papieru oraz jedną z ilustracji, na temat których dzieci wypowiadały się na początku zajęć. Ilustrację przyklejają na środku arkusza, od niej rozpoczynają tworzenie mapy mentalnej (załącznik).
-
Każda grupa po kolei prezentuje swoją pracę. Pozostali mogą również podać swoje propozycje, które zostają dopisane na arkuszu.
-
Mapy zostają wywieszone w widocznym miejscu w szkole. Aby były zrozumiałe też dla uczniów klas pierwszych można uzupełnić je rysunkami.
-
Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel poleca każdemu po kolei dokończenie zdania:
Moje ferie będą bezpieczne, bo…
-
Zadanie domowe.
Będę przestrzegał wszystkich zasad bezpiecznego zachowania się podczas zimowych ferii.
Małgorzata Sasin
– nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 62 w Bydgoszczy