Konsultacje społeczne – Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wychowawców

Wychowawca | 20 lutego 2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Departament Wychowania i Profilaktyki

Pani Dyrektor Renata Kurlanc

Al. Szucha 25

00-918 Warszawa

 

Szanowna Pani Dyrektor,

 

Dotyczy: konsultacji społecznych Projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji
z dnia 7 lutego 2025 r.
w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Przedłożony projekt rozporządzenia o sposobie wdrażania zajęć ,,Edukacja zdrowotna” z 7 lutego 2025 r. jest realizacją delegacji ustawy z dnia 7 stycznia 1993 roku, o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania
ciąży (Dz. U. z 2022 r. poz 1575).

Treści projektu rozporządzenia z 7 lutego 2025 r. powinny być zatem kompatybilne z delegacją ustawy oraz z treściami zawartymi w Podstawach programowych zajęć ,,Edukacja zdrowotna”
i stanowić spójną całość.

Jednak zasada kompatybilności nie została urzeczywistniona, ponieważ:

Podstawy programowe (PP) z dnia 29 października 2024 roku

  1. nie wspierają wychowawczej roli rodziny,

  2. nie wspierają ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze duchowej,

  3. niedostatecznie wzmacniają działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci
    i młodzieży,

  4. nie kształtują postaw prorodzinnych.

Uzasadnienie:

Odnosząc się do powyższych zarzutów, należy stwierdzić, że:

Ad1) Temat rodziny, jej istotnej roli, funkcji i zadań został potraktowany marginalnie i pojawia się jedynie w grupie najmłodszych uczniów. Natomiast w kasach VII –VIII szkoły podstawowej oraz w klasach I-III szkół średnich zagadnienie wartości rodziny zupełnie pominięto. Wyeliminowano także ważne treści dotyczące miłości, więzi, narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych.

Ad2) Zagadnienia dotyczące antropologii człowieka w PP również nie istnieją. O wartościach wspomina się tylko w klasach IV – VI, co kwalifikuje się jako błąd dydaktyczny, ponieważ wiedza na temat hierarchii wartości nie jest dostosowana do możliwości percepcyjnych
uczniów w tym wieku. Ponadto na żadnym poziomie edukacyjnym nie mobilizuje się uczniów do samowychowania i odpowiedzialności za dokonywane wybory, również w sferze seksualnej.

Ad3) W sytuacji, gdy sugeruje się 14-15 latkom współżycie seksualne, wystarczy tylko wyrażenie świadomej zgody, a istotny temat dotyczący profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową przeniesiono do zajęć fakultatywnych.

Ad4) Kształtowanie postaw prorodzinnych jest pustym hasłem, ponieważ na żadnym etapie edukacyjnym nie podkreśla się roli rodziny, ale się ją deprecjonuje (np. sugeruje jak rozpoznawać manipulacje w środowisku rodzinnym i zająć postawę asertywną – s.25 PP).

Autorzy projektu PP nie spełnili podstawowego zadania nałożonego przez ustawę o planowaniu rodziny. Nie uwzględniają w ogóle zagadnień dot. życia człowieka w fazie prenatalnej. Hasło ,,ciąża” odnosi się jedynie do aspektów zdrowia kobiety oczekującej dziecka. Problem aborcji został ograniczony do uwarunkowań, pomija się natomiast skutki.

Wobec powyższego Podstawa programowa Edukacji zdrowotnej nie spełnia warunku kompatybilności z rozporządzeniem z dnia 7 lutego 2025 roku, dot. wdrażania zajęć
,,Edukacja zdrowotna”.

Wniosek:

Projekt rozporządzenia z dnia 7 lutego 2025 roku nie jest zgodny z podstawą programową projektowanego przedmiotu Edukacja zdrowotna, ponieważ autorzy podstawy programowej nie umieścili wielu treści, które wynikają z ustawy z 7 stycznia 1993 o planowaniu rodziny… Dotychczasowe zajęcia ,,Wychowania do życia w rodzinie”, prawidłowo realizują zapisy tej ustawy. Powoływanie nowego przedmiotu Edukacja zdrowotna nie tylko nie jest zgodne z ustawą o planowaniu rodziny w zakresie edukacji, ale powoduje także nieuzasadnione koszty związane z jego wprowadzaniem: przygotowanie programów, podręczników i środków dydaktycznych oraz szkolenia nauczycieli, co uzasadnia zarzut o niegospodarności.

Maria Kowal  – prezes 

Adam Kisiel – v-ce prezes 

Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wychowawców

ul. Krowoderska 24/3

31-142 Kraków