Świat się zatrzymał, ale edukacja trwa nadal
Wychowawca | 24 października 2020Praktyka zajęć zdalnych z języka polskiego w klasie 5 szkoły podstawowej w sytuacji pandemii koronawirusa.
Nauczyciele, wśród wielu metod pracy, szukają tej, która będzie najbardziej efektywna. Każdy z nas jest inny, uczy się w inny sposób i w swoim tempie. Innymi słowy: nie wszystko, nie dla wszystkich i nie w tym samym czasie.
Z pewnością w skutecznej pracy pomogą nam rozmaite narzędzia TIK, z którymi młodzi ludzie mają do czynienia na co dzień. Skoro nieustannie żyją w sieci, intuicyjnie posługują się aplikacjami, to dlaczego nie wykorzystać ich na lekcjach? Pojawienie się nowoczesnych technologii w świecie edukacji może być ułatwieniem w pracy i nauce zarówno dla naszych uczniów, jak i dla nauczycieli. Pamiętajmy o zachowaniu balansu pomiędzy tym, co ważne, mądre i potrzebne.
Podczas nauczania zdalnego korzystałem z narzędzi, aplikacji: Microsoft Teams, Kahoot, Quizizz, Testportal, Portal Wordwall, Genial.ly, JigsawPlanet, https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-ogolne/szkola-podstawowa/jezyk-polski, Türchen calendar, LearningApps.org, Biteable, Kizoa movie maker.
Poniżej przedstawiam kilka nowatorskich propozycji metodycznych realizowanych w czasie nauczania zdalnego (online), omawiając lektury – „W pustyni i w puszczy” oraz „Tajemniczy ogród”.
Egzotyczny deser – przepis
Klasa 5b wędrowała na lekcjach języka polskiego online śladami Stasia i Nel. W trakcie wyprawy do Afryki można porządnie zgłodnieć. Zadaniem klasy było stworzenie egzotycznego deseru.
Lekturiada – kalendarz zadań
O d poniedziałku do piątku, na podanej niżej stronie publikowałem zadania dot. lektury w formie kalendarza. Zachęcam do odwiedzenia stron. kod QR
„W pustyni i w puszczy”: https://tuerchen.com/2f9c21c9
„ Tajemniczy ogród”: https://tuerchen.com/c3acee76
Profil facebookowy
Uczniowie tworzyli w domu – indywidualnie, na kartkach A4 i większych, profil facebookowy: Mary Lennox, Dicka Sowerby lub Colina Cravena („Tajemniczy ogród”). Każdy profil zawierał: krótkie przedstawienie postaci, znajomych, wyróżnione zdjęcia, oś czasu, posty z komentarzami. Oto efekty ich pracy:
Majówka w Tajemniczym ogrodzie
Zainspirowani atmosferą tajemniczego ogrodu, uczniowie przygotowali dla swojej rodziny domowy piknik.
Kaligramy
Wiersze, w których układ czcionek i linii tekstu sugeruje treść utworu nazywają się kaligramami. Zagrajmy na słowach! Oto efekty pracy uczniów:
Lapbooki
Innowacyjnym sposobem przyswajania wiedzy jest metoda aktywizująca uczniów – lapbook. To „analogowe laptopy”, „miniksiążki” ręcznie robione, do wewnętrznego użytku, kreatywne notatki z lektury, w jednym miejscu. Atrakcyjne, wizualne teczki cieszą się dużym powodzeniem w szkołach, sprawdzają się w pracy z dziećmi, bo angażują je do działania.
Moje nauczycielskie credo brzmi: dobrze przygotowywać i prowadzić lekcje, zmotywować uczniów do pracy, wypracować takie sposoby przekazywania wiedzy, aby skłaniały uczniów do poszukiwań i rozwijania własnych zainteresowań, utrwalenia materiału w przyjemny i pożyteczny sposób.
Pamiętam również o relacjach, emocjach, pozytywnych wzmocnieniach. Pytajmy naszych uczniów: Jak się czują? Co robią na co dzień? Co u nich słychać? Niech taka serdeczna rozmowa będzie przyjemnym preludium do rozpoczęcia kreatywnej pracy. Online, jeśli będzie taka konieczność, lub w realnym – twarzą w twarz – szkolnym świecie.
Mateusz Błażejewski
– nauczyciel języka polskiego, historii, wychowawca klasy 6e w Szkole Podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile