Rozporządzenie Ministra Edukacji – EDUKACJA ZDROWOTNA
Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391102/katalog/13091750#13091750
Projekt z dnia 29 października 2024 r
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI1)
z dnia … 2024 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e, f i h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854 i 1562) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a) w części zatytułowanej „W szkole podstawowej na I etapie edukacyjnym, obejmującym klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna, edukacja jest realizowana w formie kształcenia zintegrowanego. Na II etapie edukacyjnym, obejmującym klasy IV–VIII, są realizowane następujące przedmioty:” uchyla się pkt 19 i dodaje pkt 19a w brzmieniu:
„19a) edukacja zdrowotna”,
b) w części zatytułowanej „II etap edukacyjny: klasy IV–VIII”:
– uchyla się część zatytułowaną „Wychowanie do życia w rodzinie”,
– po części zatytułowanej „Wychowanie do życia w rodzinie” dodaje się część zatytułowaną „Edukacja zdrowotna” w brzmieniu:
„Edukacja zdrowotna
Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego
i otoczenia.
Edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy), czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych. Aby ten proces mógł być skuteczny i spełniał swoją prewencyjną funkcję istotne jest, aby odpowiednie dla danej grupy wiekowej treści pojawiały się przed wystąpieniem sytuacji, w której będą potrzebne. W szczególności odnosi się to do zachowań ryzykownych. Uczeń powinien zdobyć odpowiednią wiedzę
i umiejętności zanim pojawi się potrzeba skorzystania z nich.
Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia
i czynnikami na nie wpływającymi, zainteresowanie zdrowiem własnym
i otoczenia oraz zaangażowanie w zdrowy styl życia.
Zgodnie z założeniami podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna – zdrowie jest wartością, o którą należy dbać zarówno w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia.
Przedmiot edukacja zdrowotna charakteryzuje się interdyscyplinarnym charakterem, łącząc elementy nauk: o zdrowiu, medycznych, społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych.”,
c) w części zatytułowanej „II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV–VIII”:
– w części zatytułowanej „TECHNIKA” w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji” wyrazy „Cele zawarte w podstawie programowej w zakresie przedmiotu informatyka można osiągnąć przede wszystkim przez działania praktyczne.” zastępuje się wyrazami „Cele zawarte w podstawie programowej w zakresie przedmiotu technika można osiągnąć przede wszystkim przez działania praktyczne.”,
– w części zatytułowanej „WYCHOWANIE FIZYCZNE” w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji” w bloku tematycznym zatytułowanym „5. Kompetencje społeczne.” wyrazy „Warunkiem skuteczności realizacji tego bloku jest integrowanie treści z innymi przedmiotami, w tym np. biologią, wychowaniem do życia w rodzinie, wiedzą o społeczeństwie, edukacją dla bezpieczeństwa.” zastępuje się wyrazami „Warunkiem skuteczności realizacji tego bloku jest integrowanie treści z innymi przedmiotami, w tym np. biologią, wiedzą o społeczeństwie, edukacją dla bezpieczeństwa.”,
– uchyla się część zatytułowaną „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE”,
– po części zatytułowanej „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE” dodaje się część zatytułowaną „EDUKACJA ZDROWOTNA” w brzmieniu:
„EDUKACJA ZDROWOTNA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Przedmiot edukacja zdrowotna realizuje następujące cele kształcenia:
1. Cel – podejmowanie działań wspierających zdrowie we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia.
Uczeń jest gotowy do podejmowania działań dotyczących sposobów zachowania, dbania i poprawy zdrowia we wszystkich jego wymiarach (tj. fizycznym, psychicznym, społecznym, seksualnym i środowiskowym), oraz do dbałości o bezpieczeństwo zdrowotne własne i innych osób.
2. Cel – rozumienie i akceptacja przemian oraz procesów zachodzących
w ludzkim ciele na wszystkich etapach życia.
Uczeń zna i rozumie proste pojęcia z zakresu zdrowia oraz zależności wybranych zjawisk i procesów zachodzących w ciele człowieka, w tym chorób i niepełnosprawności. Jest gotów do akceptowania zmian zachodzących w ciele człowieka.
3. Cel – odpowiedzialne pełnienie ról społecznych i budowanie relacji opartych na wartości zdrowia, godności, szacunku i tolerancji na wszystkich etapach życia.
Uczeń zna i rozumie zasady funkcjonowania w różnych grupach społecznych oraz podstawowe obowiązki człowieka wobec rodziny
i społeczności lokalnej. Postępuje z akceptacją i szacunkiem wobec siebie i innych osób. Dostrzega potrzeby innych osób i reaguje na nie.
4. Cel – monitorowanie własnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia.
Uczeń potrafi obserwować swój stan zdrowia w różnych sytuacjach, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi odbierać ze zrozumieniem komunikaty dotyczące swojego stanu zdrowia. Rozumie konsekwencje braku dbania o zdrowie.
5. Cel – rozumienie czynników wpływających na zdrowie we wszystkich jego wymiarach.
Uczeń potrafi dostrzegać czynniki pozytywnie i negatywnie wpływające na zdrowie we wszystkich jego wymiarach (tj. fizycznym, psychicznym, społecznym, seksualnym, środowiskowym).
Ze względu na cele edukacji zwrotowej, zwłaszcza związane z całożyciową dbałością o zdrowie i budowaniem potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia, szczególnie istotne jest kształcenie i rozwijanie następujących umiejętności:
1. Umiejętność – realizowanie działań wpływających na utrzymanie, poprawę i ochronę zdrowia.
2. Umiejętność – rozpoznawanie i reagowanie na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu.
3. Umiejętność – budowanie pozytywnego wizerunku siebie i innych osób oraz podtrzymywanie zdrowych relacji interpersonalnych.
4. Umiejętność – promowanie w swoim otoczeniu postaw opartych na zdrowym stylu życia.
5. Umiejętność – monitorowanie aktualnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach.
6. Umiejętność – poszukiwanie, weryfikowanie i analizowanie informacji
w zakresie własnego zdrowia i czynników na nie wpływających.
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności
Podstawa programowa w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmuje dziesięć działów, które odzwierciedlają sfery funkcjonowania człowieka.
W dziale I wskazano zagadnienia dotyczące wartości i postaw kształtowanych
u uczniów podczas realizacji wymagań szczegółowych zawartych w działach II–X. Ze względu na uniwersalny charakter tych wymagań dział I ma inną strukturę niż pozostałe działy. Prezentowane pojęcia przedstawiają perspektywę filozoficzno-antropologiczną i stanowią istotę naszej kultury, które mają sens powszechny i nieredukowalny, dlatego nie można im przypisać konkretnych umiejętności, a do tego wyrażają się przez przyjętą osobistą hierarchię wartości oraz w kształtowanych na niej postawach. Zagadnienie wartości i postaw stanowi fundament, na bazie którego formułowane są pozostałe wymagania szczegółowe w poszczególnych działach. Zdrowie definiowane jest jako wartość międzypokoleniowa i międzykulturowa. Godność i szacunek stanowią podstawę budowania relacji międzyludzkich w szczególności w odniesieniu do zdrowia psychicznego, społecznego i seksualnego. Postawy prospołeczne i altruistyczne w zdrowiu oraz kultura wolontariatu pozwalają wyeksponować potencjał możliwych oddziaływań dla dobra wspólnego.
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności wyodrębnione
w każdym z dziesięciu działów wzajemnie się uzupełniają i tylko ich równoległa realizacja pozwala w pełni osiągnąć cele kształcenia – wymagania ogólne określone dla przedmiotu.
W podstawie programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna szczególnie istotne jest umożliwienie uczniom zbudowania, utrzymania i zmiany zachowań zdrowotnych w modelu najlepiej odpowiadającym na ich potrzeby oraz sytuację zdrowotną. W tym celu w części działów dla klas VII i VIII wprowadzono wymagania fakultatywne – do wyboru przez nauczyciela. Ważnym kryterium doboru przykładów w takich wymaganiach powinna być ich podstawa naukowa. Intencją sformułowania wymagań fakultatywnych jest możliwość dostosowania przez nauczyciela wymagań szczegółowych do kontekstu społeczności lokalnej i szkoły, poziomu już posiadanej wiedzy
i umiejętności uczniów, ich zainteresowań oraz ułatwienie omówienia
z uczniami wydarzeń bieżących. Istotne jest natomiast, aby zajęcia były prowadzone w nurcie pedagogiki pozytywnej, wzmacniając u uczniów motywację, samodyscyplinę oraz poczucie własnej skuteczności w zakresie podejmowania zachowań prozdrowotnych i unikania zachowań ryzykownych.
Każde z wymagań szczegółowych dotyczących wiedzy i umiejętności zawarte
w tabeli łączy w sobie nową wiedzę, którą uczniowie powinni opanować oraz umiejętności, które powinni zdobyć.
Znak „X” w tabelach oznacza, że sposób pracy z danym wymaganiem powinien realizować dany cel kształcenia oraz umożliwiać uczniom nabycie wskazanych umiejętności.
KLASY IV–VI
Dział I. Wartości i postawy
Pytanie wiodące: Dlaczego zdrowie jest wartością oraz jak rozwijać odpowiedzialność za zdrowie własne i innych osób?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności. Uczeń: |
|
Dział II. Zdrowie fizyczne
Pytanie wiodące: Jak kształtować postawy i umiejętności w zakresie dbania
o zdrowie oraz systematycznego monitorowania zdrowia fizycznego i stosowania podstawowej profilaktyki zdrowotnej?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
||||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
Dział III. Aktywność fizyczna
Pytanie wiodące: Jak systematycznie podejmować pozaszkolną aktywność fizyczną oraz świadomie ograniczać sedentarny styl życia (bezczynność ruchową) w kontekście dbałości o zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności. Uczeń: |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
||||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
Dział IV. Odżywianie
Pytanie wiodące: Jak zdrowo się odżywiać, aby wspierać swój rozwój fizyczny ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki nieprawidłowej masy ciała?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
Dział V. Zdrowie psychiczne
Pytanie wiodące: Jak dbać o dobrostan psychiczny i emocjonalny, w tym poczucie własnej wartości i skuteczności?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
Dział VI. Zdrowie społeczne
Pytanie wiodące: Jak budować relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
Dział VII. Dojrzewanie
Pytanie wiodące: Jak akceptować przemiany okresu dojrzewania oraz radzić sobie z jego wyzwaniami i kształtować pozytywny obraz własnego ciała?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
Dział VIII. Zdrowie seksualne
Pytanie wiodące: Jak kształtować pozytywną postawę wobec seksualności człowieka wraz z respektowaniem autonomii cielesnej swojej i innych osób?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
||||||
|
X |
||||||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
X |
Dział IX. Zdrowie środowiskowe
Pytanie wiodące: Jak środowisko i jego zanieczyszczenia wpływają na zdrowie publiczne i indywidualne?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
||||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
||||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
Dział X. Internet i profilaktyka uzależnień
Pytanie wiodące: Co należy wiedzieć na temat bezpiecznego korzystania
z Internetu i zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
KLASY VII i VIII
Dział I. Wartości i postawy
Pytanie wiodące: Jak kształtować postawy i wartości związane z godnością, szacunkiem oraz prospołecznym podejściem do zdrowia?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności. Uczeń: |
|
Dział II. Zdrowie fizyczne
Pytanie wiodące: Jak zapobiegać najczęstszym chorobom cywilizacyjnym
i zakaźnym oraz jak budować empatyczną postawę wobec osób z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
Umiejętności: |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
X |
||||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
X |
X |
|||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
Umiejętności: |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
X |
X |
Dział III. Aktywność fizyczna
Pytanie wiodące: Jak promować aktywny styl życia, zastępować bezruch ruchem, korzystać z aktywnego transportu oraz podejmować aktywność fizyczną aby zapobiegać chorobom?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
Umiejętności: |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
X |
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
||||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
|||||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
Umiejętności: |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
X |
X |
X |
||||||
X |
X |
X |
Dział IV. Odżywianie
Pytanie wiodące: Jak samodzielnie planować i komponować zbilansowane posiłki oraz przeciwdziałać niezdrowym zachowaniom żywieniowym?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
Dział V. Zdrowie psychiczne
Pytanie wiodące: Jakie są uwarunkowania zdrowia psychicznego
i emocjonalnego oraz czynników je chroniących?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
|||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
Dział VI. Zdrowie społeczne
Pytanie wiodące: Jak rozwijać relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym
i lokalnym?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
Dział VII. Dojrzewanie
Pytanie wiodące: Jak w okresie dojrzewania kształtować pozytywny obraz własnego ciała i troszczyć się o nie?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
Dział VIII. Zdrowie seksualne
Pytanie wiodące: Jakie znaczenie ma seksualność w życiu człowieka między innymi w kontekście rozumienia i respektowania autonomii cielesnej własnej
i innych osób?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
|||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
||||||
|
X |
Dział IX. Zdrowie środowiskowe
Pytanie wiodące: Jak rozpoznać i ocenić poziom zagrożeń zdrowotnych związanych z zanieczyszczeniem środowiska?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
Dział X. Internet i profilaktyka uzależnień
Pytanie wiodące: Jak identyfikować zachowania ryzykowne u siebie i innych osób w zakresie szkodliwego korzystania z technologii informacyjno-
-komunikacyjnych, zażywania substancji psychoaktywnych oraz występowania uzależnień behawioralnych?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
|||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
Warunki i sposób realizacji
Przedmiot edukacja zdrowotna pozwala uczniom na zdobywanie wiedzy
i rozwijanie umiejętności, które mają realne zastosowanie w ich codziennym życiu, wpływając na ich świadome decyzje dotyczące zdrowia. Nauczyciel
w tym procesie pełni rolę przewodnika i mentora, który współpracuje z uczniami, wspiera ich w kształtowaniu postaw, wartości i nawyków sprzyjających dbałości o zdrowie.
Zadaniem nauczyciela jest również inspirowanie uczniów do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji dotyczących zdrowia, zarówno własnego, jak i otoczenia.
Wymagania szczegółowe w podstawie programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują dziesięć działów, których realizacja powinna uwzględniać całościowe podejście, a proces nauczania musi być spójny. Nauczyciel powinien zaplanować odpowiednią liczbę godzin dla każdego działu, proporcjonalnie do wymagań szczegółowych i potrzeb uczniów.
Ze względu na cele edukacji zdrowotnej, w szczególności rozwijanie kompetencji związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia, przedmiot powinien mieć charakter praktyczny oraz wykorzystywać nowoczesne, aktywizujące metody nauczania. Konieczne jest przekazanie uczniom wiedzy na temat wybranych zagadnień (np. symptomy chorób). Jednak do realizacji edukacji zdrowotnej rekomendowana jest metoda projektu, w szczególności w zakresie wymagań szczegółowych dotyczących aktywności fizycznej i odżywiania, zdrowia środowiskowego oraz budowania postaw i relacji społecznych. Z jednej strony wzmocni to samodzielność i odpowiedzialność uczniów za wdrażanie zachowań prozdrowotnych i unikanie zachowań ryzykownych, z drugiej natomiast stworzy uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się.
Rekomendowane jest też wykorzystanie aktywnych form pracy z dziećmi
i młodzieżą, w tym pracy w małych grupach, a jeśli organizacja szkoły na to pozwala, to niektóre zajęcia (np. zajęcia w młodszych klasach związane
z dojrzewaniem albo wybrane zajęcia z obszaru zdrowia psychicznego czy seksualnego) można przeprowadzić z połową klasy. Celem takiego rozwiązania jest przekazanie wszystkim uczniom tego samego zakresu wiedzy w warunkach pozwalających na pogłębienie tematu, pracę warsztatową czy podzielenie się własnymi przemyśleniami.
Ze względu na potrzebę kształtowania nawyku regularnej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania, zaleca się realizację wymagań szczegółowych z zakresie działów dotyczących regularnej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania
w formie semestralnych projektów tematycznych. Projekty powinny obejmować zajęcia wprowadzające, ustalenie zadań na cały semestr oraz ich weryfikację na zakończenie. Wykonywanie zadań i wyzwań powinno być wspierane korzystaniem z nowoczesnych technologii (np. aplikacji mobilnych) oraz dzienniczków aktywności fizycznej czy zdrowego odżywiania.
Z uwagi na specyfikę celów kształcenia edukacji zdrowotnej, wśród metod
i technik pracy, które najlepiej sprawdzą się w nauczaniu edukacji zdrowotnej należy wymienić: pracę w grupach, burzę mózgów, metaplan, dyskusję, różne formy debaty, studium przypadku, symulację, odgrywanie ról i dramę. Wśród metod aktywizujących szczególne miejsce w nauczaniu edukacji zdrowotnej zajmuje projekt edukacyjny, którego realizacja przez uczniów jest obowiązkowym elementem procesu dydaktycznego.
Doświadczenia edukacyjne i projekty w ramach edukacji zdrowotnej mogą być realizowane m.in. w formie:
1) zorganizowania międzypokoleniowego pikniku rekreacyjnego;
2) wyjścia edukacyjnego do pobliskiego ekologicznego gospodarstwa rolnego i wspólnego przygotowania posiłku z uprawianej tam żywności;
3) wizyty w domu seniora i uczestnictwo w zajęciach integracyjnych;
4) wizyty w gabinecie lekarskim (np. stomatologicznym, ginekologicznym dla klas VII i VIII, dermatologicznym) lub spotkania z przedstawicielem zawodu zajmującego się zdrowiem człowieka;
5) zorganizowania szkolnego dnia sportu;
6) przygotowania i przeprowadzenia zajęć na temat wybranego zagadnienia zdrowotnego przez uczniów starszych klas dla uczniów młodszych klas;
7) zorganizowania klasowej wycieczki rowerowej lub uczestnictwa
w programach popularyzujących rower jako środek transportu do szkoły;
8) przygotowania postów edukacyjnych na temat wybranego zagadnienia dotyczącego edukacji zdrowotnej w celu ich zamieszczenia na profilu lub stronie internetowej szkoły;
9) wizyty w klubie gospodyń wiejskich i udział we wspólnych aktywnościach;
10) wyjścia do sklepu spożywczego, w tym analizowanie etykiet wybranych rodzajów produktów, a następnie dyskusja w klasie na temat świadomych wyborów konsumenckich;
11) zorganizowania zajęć dla młodszych uczniów w szkolnej świetlicy lub bibliotece;
12) przeprowadzenia przez uczniów ankiety wśród członków ich rodzin
i lokalnego środowiska na temat wybranego zagadnienia zdrowotnego,
a następnie analiza i prezentacja zebranych przez wszystkie osoby wyników;
13) zorganizowania wystawy plakatów zachęcających do podejmowania zachowań prozdrowotnych;
14) wizyty w lokalnej instytucji zajmującej się wspieraniem ludzi chorych lub działaniami na rzecz zdrowego środowiska;
15) wizyty w instytucji organizującej wolontariat promujący zachowania prozdrowotne związany z szeroko pojętym zdrowiem.
Realizacja edukacji zdrowotnej powinna być również włączona w strategię
i plany rozwoju szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, we współpracy z rodzicami i opiekunami oraz środowiskiem lokalnym.
Interdyscyplinarny charakter edukacji zdrowotnej wymaga współpracy
z nauczycielami innych przedmiotów zawierających treści zbliżone lub związane
z problematyką edukacji zdrowotnej (m.in.: przyrody, biologii, wychowania fizycznego, chemii, edukacji dla bezpieczeństwa, etyki), oraz
z psychologiem szkolnym, pedagogiem szkolnym i pielęgniarką szkolną.
Powiązanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna (w zakresie poszczególnych działów)
z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie innych przedmiotów (w zakresie poszczególnych działów):
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna (poszczególne działy) |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie innych przedmiotów (poszczególne działy) |
Dział II. Zdrowie fizyczne |
Biologia: Dział III. Organizm człowieka w zakresie ust. 4 dotyczącego układu krążenia i ust. 6 dotyczącego układu oddechowego. |
Wychowanie fizyczne: Dział I. Rozwój fizyczny |
|
Edukacja dla bezpieczeństwa: Dział III. Podstawy pierwszej pomocy. |
|
Dział III. Aktywność fizyczna |
Wychowanie fizyczne: Dział I. Rozwój fizyczny |
Dział IV. Odżywianie |
Biologia: Dział III. Organizm człowieka w zakresie ust. 3 dotyczącego układu pokarmowego i odżywianie się. |
Dział V. Zdrowie psychiczne |
Etyka: Dział III. Człowiek wobec siebie. |
Dział VI. Zdrowie społeczne |
Etyka: Dział II. Człowiek wobec innych ludzi. |
Wiedza o społeczeństwie: Dział I. Społeczna natura człowieka. |
|
Dział VII. Dojrzewanie |
Biologia: Dział III. Organizm człowieka w zakresie ust. 11 dotyczącego rozmnażania i rozwoju. |
Dział VIII. Zdrowie seksualne |
|
Dział IX. Zdrowie środowiskowe |
Geografia: Dział. XVIII. Geografia obszarów okołobiegunowych: środowisko przyrodnicze; skutki zmian klimatu. |
Z perspektywy podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna, ważne jest także kształtowanie kompetencji związanych z empatią, asertywnością, wyszukiwaniem, weryfikowaniem i prezentowaniem informacji, a takie umiejętności są uwzględnione w wymaganiach szczegółowych dla podstawy programowej w zakresie przedmiotu język polski (tj. tworzenie wypowiedzi, uczestniczenie w rozmowie na zadany temat, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens, rozróżnianie argumentów odnoszących się do faktów i logiki oraz odwołujących się do emocji, dokonywanie selekcji informacji, rozwijanie umiejętności krytycznej oceny pozyskanych informacji, itp.).”;
2) w załączniku nr 4a do rozporządzenia:
a) w części zatytułowanej „W branżowej szkole I stopnia z zakresu kształcenia ogólnego są realizowane następujące przedmioty:”:
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) edukacja obywatelska;”,
uchyla się pkt 13 i dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
„13a) edukacja zdrowotna;”,
b) po części zatytułowanej „Historia” dodaje się część zatytułowaną „Edukacja obywatelska” w brzmieniu:
„Edukacja obywatelska
Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym.
Przedmiot buduje i wzmacnia postawy patriotyczne młodych ludzi oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle przedmiot kształtuje otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego.
Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska dotyczą: rozumienia sfery publicznej, zainteresowania sprawami publicznymi oraz zaangażowania obywatelskiego, które razem składają się na postawę patriotyczną. Zgodnie z założeniami przedmiotu znajomość podstaw funkcjonowania demokratycznego społeczeństwa oraz rozumienie najważniejszych dotyczących go zjawisk pozwalają rozwijać zainteresowanie nimi i wyrabiać sobie własne opinie w tych sprawach, co z kolei prowadzi do świadomego
i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego.”,
c) uchyla się część zatytułowaną „Wychowanie do życia w rodzinie”,
d) po części zatytułowanej „Wychowanie do życia w rodzinie” dodaje się część zatytułowaną „Edukacja zdrowotna” w brzmieniu:
„Edukacja zdrowotna
Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest rozwijanie zaawansowanych kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie, z uwzględnieniem samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne
i otoczenia. Uczniowie uczą się, jak kształtować swój potencjał zdrowotny i kulturę zdrowotną oraz budować bezpieczeństwo zdrowotne, stając się aktywnymi uczestnikami procesów prozdrowotnych w społeczeństwie.
Edukacja zdrowotna oprócz rozwijania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy), koncentruje się na kształtowaniu zdolności krytycznego myślenia, analizy oraz oceny informacji dotyczących zdrowia. Proces ten szczególnie akcentuje umiejętność podejmowania trafnych decyzji zdrowotnych, zarówno w odniesieniu do własnych potrzeb, jak i potrzeb otoczenia oraz społeczności, w której uczniowie funkcjonują. Kluczowym elementem jest również podejmowanie działań profilaktycznych i naprawczych, z uwzględnieniem aspektów zdrowia publicznego
i środowiskowego.
Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego, seksualnego i środowiskowego) oraz czynnikami wpływającymi na ich kształtowanie, rozwijanie umiejętności analizowania i wykorzystywania wiarygodnych oraz rzetelnych źródeł informacji dotyczących zdrowia, a także promowanie zdrowego stylu życia i odpowiedzialności za zdrowie publiczne. Uczniowie kształtują zdolność współpracy i zaangażowania
w działania prozdrowotne w społeczności szkolnej i lokalnej, z uwzględnieniem szeroko pojmowanego zdrowia oraz praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy
w życiu osobistym i społecznym na obecnym etapie życia oraz w przyszłości.
Przedmiot edukacja zdrowotna charakteryzuje się interdyscyplinarnym charakterem, łącząc elementy nauk: o zdrowiu, nauk medycznych, społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych.”,
e) po części zatytułowanej „HISTORIA” dodaje się część zatytułowaną „EDUKACJA OBYWATELSKA” w brzmieniu:
„EDUKACJA OBYWATELSKA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Przedmiot edukacja obywatelska realizuje następujące cele kształcenia:
1. Cel – rozumienie sfery publicznej.
Uczeń rozumie najważniejsze zjawiska i procesy społeczne i polityczne oraz zasady nimi rządzące, poddaje je analizie i ocenie.
2. Cel – rozumienie oraz poszanowanie wartości i zasad demokracji.
Uczeń rozumie podstawowe zasady i mechanizmy demokratycznego państwa prawa, w tym prawa człowieka oraz odnosi je do codziennych sytuacji życiowych.
3. Cel – zainteresowanie sferą publiczną i posiadanie własnych opinii.
Uczeń interesuje się wybranymi obszarami rzeczywistości społeczno-
-politycznej i w oparciu o wartości i sprawdzone informacje, formułuje
i uzasadnia opinie w sprawach publicznych.
4. Cel – poszanowanie opinii innych osób.
Uczeń rozumie i szanuje perspektywę i opinie innych osób, rozpoznaje kwestie kontrowersyjne lub sporne, z szacunkiem do odmiennych opinii prezentuje własne zdanie i w dialogu poszukuje porozumienia.
5. Cel – zaangażowanie obywatelskie.
Uczeń identyfikuje problemy społeczne i poszukuje ich rozwiązań, angażuje się indywidualnie lub we współpracy z innymi w działania na rzecz dobra wspólnego lub ojczyzny.
6. Cel – wpływanie na władze publiczne i interakcje państwo-obywatel.
Uczeń potrafi załatwiać wybrane sprawy urzędowe i podejmować działania
w interakcji z państwem; rozumie mechanizmy i formy uczestnictwa obywatelskiego i je wykorzystuje.
Realizacja celów kształcenia – wymagań ogólnych podstawy programowej
w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska, zwłaszcza w ich praktycznym wymiarze wymaga szczególnego podejścia dydaktycznego. Dlatego przedmiot ten składa się z dwóch równoważnych elementów nauczania i uczenia się, tj.:
1) opanowanie materiału – wiedza i umiejętności zdobywane przez uczniów wyodrębnione w siedmiu działach;
2) podjęcie trzech praktycznych działań obywatelskich.
Elementy te wzajemnie się uzupełniają i tylko ich równoległa realizacja pozwala
w pełni osiągnąć cele kształcenia.
Z uwagi na cele kształcenia – wymagania ogólne edukacji obywatelskiej, zwłaszcza przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego, szczególnie istotne jest kształcenie i rozwijanie następujących umiejętności:
1. Umiejętność – poszukiwanie, weryfikowanie i analizowanie informacji na tematy społeczne i polityczne.
2. Umiejętność – określanie własnego zdania na podstawie danych, wartości, potrzeb, jego wyrażanie i uzasadnianie.
3. Umiejętność – prowadzenie z szacunkiem dla innych dialogu w kwestiach spornych.
4. Umiejętność – podejmowanie działań na rzecz rozwiązania wybranych problemów społecznych polegające na:
1) identyfikowaniu i analizowaniu problemów społecznych w wybranym obszarze;
2) formułowaniu propozycji rozwiązań problemów społecznych przez działania indywidualne, grupowe lub wpływanie na władze.
5. Umiejętność – wpływanie na władze publiczne polegające na:
1) świadomym udziale w głosowaniu / wyborze przedstawicieli;
2) umiejętności wpływania na władze publiczne przez dialog z władzą;
3) umiejętności wpływania na władze publiczne przez formy protestu dopuszczone w porządku demokratycznym.
6. Umiejętność – załatwianie podstawowych spraw urzędowych i ochrona własnych praw w relacji z państwem.
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności
Podstawa programowa w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska obejmuje siedem działów, które odzwierciedlają 5 kręgów wspólnot, w których funkcjonuje uczeń od szkoły, przez wspólnotę lokalną, Ojczyznę i wspólnotę europejską po wspólnotę międzynarodową. Dodatkowo wyodrębniono dział wprowadzający do tematyki edukacji obywatelskiej oraz dział dotyczący demokracji i prawa. Na tak podzielony materiał składają się wymagania szczegółowe pozwalające uczniowi zrozumieć najważniejsze zjawiska i procesy zachodzące w danym obszarze oraz umiejętności konieczne do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego.
W podstawie programowej w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska szczególnie istotne jest umożliwienie uczniom zrozumienia bieżących wydarzeń społeczno-politycznych, w tym celu wprowadzono wymagania fakultatywne do wyboru przez nauczyciela, a w wielu wymaganiach pozostawiono nauczycielowi dowolność wykorzystania bieżących przykładów (np. gdy jest mowa o kompetencjach poszczególnych organów władzy). Ważnym kryterium doboru przykładów w takich wymaganiach powinna być ich aktualność. Intencją sformułowania wymagań fakultatywnych jest możliwość dostosowania przez nauczyciela wymagań szczegółowych do kontekstu społeczności lokalnej i szkoły, poziomu już posiadanej wiedzy i umiejętności uczniów, ich zainteresowań oraz ułatwienie omówienia
z uczniami wydarzeń bieżących.
Każde z wymagań szczegółowych dotyczących wiedzy i umiejętności zawarte
w tabeli łączy w sobie nową wiedzę, którą uczniowie powinni opanować oraz umiejętności, które powinni zdobyć.
Znak „X” w tabelach oznacza, że sposób pracy z danym wymaganiem powinien realizować dany cel kształcenia oraz umożliwiać uczniom nabycie umiejętności.
Dział I. Ja i społeczeństwo
Pytanie wiodące: Co to znaczy być dobrym obywatelem / dobrą obywatelką?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
Umiejętności: |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
X |
X |
X |
||||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
X |
||||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
Umiejętności: |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
X |
X |
||||||
|
X |
X |
|||||||
|
X |
|
X |
X |
Dział II. Szkoła jako wspólnota
Pytanie wiodące: Jak wspólnie tworzymy szkołę?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
Umiejętności |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
X |
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
|||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
Umiejętności: |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
X |
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
X |
Dział III. Społeczność lokalna
Pytanie wiodące: Jak budujemy wspólnotę lokalną?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
|||||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
X |
Dział IV. Demokracja i prawo
Pytanie wiodące: Jak demokracja zabezpiecza nasze prawa?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
|||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
|
|
|
|
X |
||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
Dział V. Polska – władza, świat polityki i sfera publiczna
Pytanie wiodące: Jak działa państwo?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
||||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
Dział VI. Polska w Europie
Pytanie wiodące: Jakiej Unii Europejskiej chcemy?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
|||||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
||||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
Dział VII. Świat globalnych zależności
Pytanie wiodące: Jak my wpływamy na świat i jak świat wpływa na nas?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
|||||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
|||||
Wymagania fakultatywne (nauczyciel realizuje przynajmniej jedno z wymagań fakultatywnych). Uczeń: |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
|||||||
|
X |
X |
Wymagania szczegółowe dotyczące działań obywatelskich
Sposobem nabywania praktycznych umiejętności obywatelskich i rozwijania postaw patriotycznych jest zaangażowanie w działania obywatelskie. Podejmowanie działań obywatelskich w ramach procesu edukacyjnego buduje poczucie sprawczości młodych ludzi jako obywateli. Dlatego taż uczniowie w ramach nauki przedmiotu edukacja obywatelska (samodzielnie lub w grupach) podejmują przynajmniej trzy działania obywatelskie w formie:
1) aktywnego uczestnictwa w debacie na wybrany temat społeczny, prezentowania własnego zdania, które uzasadnia i broni, oraz podejmowania dialogu z osobami o odmiennych poglądach;
2) aktywnego udziału w spotkaniu z przedstawicielami organów władzy publicznej, w ramach którego zadaje pytania dotyczące ich kompetencji;
3) aktywnego uczestnictwa w przygotowaniu obchodów rocznicy ważnego wydarzenia historycznego (nieorganizowanego w ramach działalności szkoły) lub innych obchodach;
4) sformułowania i opublikowania własnej opinii w ważnej dla siebie sprawie publicznej w lokalnych lub szkolnych mediach jednocześnie szanując poglądy innych i demokratyczny porządek prawny;
5) zorganizowania kampanii społecznej lub zbiórki na wybrany przez siebie cel, w ramach której zachęca do udziału w niej innych ludzi lub instytucje;
6) nawiązania współpracy jako wolontariusz z lokalną instytucją publiczną lub organizacją społeczną w celu wsparcia realizacji jej celów statutowych, po czym przedstawia na forum klasy efekty swojego zaangażowania;
7) napisania wniosku na projekt do budżetu uczniowskiego, lokalnego budżetu partycypacyjnego lub innego wniosku o grant;
8) napisania i wysłania (opublikowania) petycji, listu lub listu otwartego do przedstawicieli władz publicznych w ważnej dla niego sprawie;
9) skorzystania z biernego prawa wyborczego w klasowych lub szkolnych wyborach, w tym prowadzenia kampanii wyborczej;
10) przygotowania dokumentów koniecznych do zgłoszenia zgromadzenia (protestu lub pikiety);
11) wypełnienia wniosku o dowód osobisty, paszport lub inny dokument;
12) dokonania analizy programu wyborczego oraz kampanii wybranej partii lub kandydata;
13) uczestnictwa w konsultacjach społecznych na wybrany temat lub wysłuchaniu publicznym formułując własną opinię i przekazując ją właściwym władzom;
14) współorganizowania i przeprowadzenia sondy szkolnej lub ulicznej na wybrany temat, po czym zaprezentowania jej wyników;
15) przeprowadzenia i udokumentowania wywiadu ze świadkiem historii najnowszej (np. kombatantem) lub inną ważną postacią lokalną;
16) udziału w symulacji obrad organów władz publicznych lub organów organizacji międzynarodowej.
Ewentualnie uczeń może w ramach tego komponentu przedmiotu podjąć za zgodą nauczyciela inne praktyczne działania obywatelskie wymagające podobnego zaangażowania. Przed podjęciem każdego działania uczeń ustala jego temat
z nauczycielem. Każde z nich powinno być powiązane z innym kręgiem wspólnoty (szkoła, społeczność lokalna, Polska, Europa, świat).
Uczeń dokumentuje podejmowane działania w sposób pozwalający na ich późniejszą prezentację klasie lub nauczycielowi.
Warunki i sposób realizacji
Praktyczny charakter przedmiotu edukacja obywatelska wymaga od nauczyciela stosowania w pracy z klasą metod aktywizujących. Jest to konieczne dla zwiększenia zaangażowania uczniów w proces uczenia się oraz realizację efektów kształcenia zakładających wyjaśnianie przez ucznia określonych zjawisk, formułowanie opinii, dyskutowanie stanowisk, analizowanie, argumentowanie, czy podejmowanie działań. Z uwagi na charakter celów kształcenia metody podawcze powinny być
w edukacji obywatelskiej stosowane jako uzupełniające, szczególnie tam, gdzie konieczne jest wprowadzenie uczniów w nowy temat, wyjaśnienie nowych pojęć lub wprowadzenie elementów wiedzy proceduralnej.
Z uwagi na specyfikę celów kształcenia wśród metod i technik pracy, które najlepiej sprawdzą się w nauczaniu edukacji obywatelskiej należy wymienić: pracę w grupach, burzę mózgów, metaplan, dyskusję, różne formy debat, metodę studium przypadku, symulację i odgrywanie ról. Wśród metod aktywizujących szczególne miejsce
w nauczaniu edukacji obywatelskiej powinien zajmować projekt edukacyjny, który jest rekomendowany w pracy z uczniami. Rekomenduje się, aby uczniowie w toku dwóch lat nauki zrealizowali jeden mały, grupowy projekt uczniowski związany
z tematyką przedmiotu. Projekt powinien mieć ustalony cel (zaakceptowany przez nauczyciela), harmonogram, plan działania z podziałem zadań i kończyć się prezentacją rezultatów. Projekt może mieć charakter badawczy lub społeczny.
W nauczaniu edukacji obywatelskiej powinna znaleźć się również przestrzeń na wizyty w instytucjach publicznych (np. urzędach gmin, miast i powiatów, sądach, domach kultury) spotkania z przedstawicielami władz publicznych oraz kontakty
z organizacjami społecznymi (lokalnymi, ogólnopolskimi, międzynarodowymi). Ważnym źródłem wiedzy oraz inspiracji powinny być dla uczniów także spotkania
z postaciami ważnymi dla lokalnej społeczności, w tym kombatantami lub innymi świadkami historii.
Przedmiot edukacja obywatelska zakłada omawianie podczas zajęć tematów związanych z bieżącymi zagadnieniami społeczno-politycznymi, w tym także tematów dzielących Polaków i budzących w polskim społeczeństwie kontrowersje. Jest to istotne dla wychowania uczniów do demokracji oraz dla kształtowania postaw patriotycznych. Szkoła powinna być bowiem miejscem, w którym uczniowie starają się zrozumieć, co łączy i co dzieli polskie społeczeństwo, w którym uczą się weryfikować informacje na te tematy, poznają różnorodne stanowiska, starają się wyrobić sobie własną opinię, uzasadniają ją, z szacunkiem dla innych prezentują
i podejmują dialog z osobami, których poglądy mogą być odmienne.
Osiągnięcie opisanego powyżej efektu wymaga od nauczyciela zachowania neutralności światopoglądowej i politycznej szczególnie w sprawach, co do których istnieją w polskim społeczeństwie różnice poglądów. Celem zajęć nie może być przekonanie uczniów do konkretnej opinii, stanowiska lub poglądu. Tym bardziej nie ma w czasie zajęć miejsca na agitację polityczną jakiejkolwiek formacji. Co do zasady nauczanie edukacji obywatelskiej ma więc charakter nieperswazyjny. Wyjątkiem są zasady i wartości wyznaczone przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, uznawane za aksjologiczny fundament wspólnoty obywatelskiej, do których przyjęcia i internalizacji zajęcia edukacji obywatelskiej powinny zachęcać. Na nich powinny opierać się postawy patriotyczne rozwijane na zajęciach. Jednocześnie neutralność światopoglądowa i polityczna nauczyciela nie powinna oznaczać stronienia od poruszania kwestii kontrowersyjnych dla polskiego społeczeństwa – przeciwnie, powinny być one pretekstem do praktycznej nauki umiejętności opisanych w podstawie programowej w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska.
Edukacja obywatelska bazuje na wiedzy i umiejętnościach opanowanych przez uczniów w czasie zajęć wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. Wymagania szczegółowe obejmujące treści nauczania obecne w szkole podstawowej zostały tutaj poszerzone (np. o analizę bieżącej działalności danego organu) i pogłębione
(np. o wymagania zakładające sformułowanie i zaprezentowanie własnej opinii).
W związku z powyższym nauczyciel edukacji obywatelskiej powinien odwoływać się do już posiadanej wiedzy i umiejętności uczniów.
Interdyscyplinarny charakter edukacji obywatelskiej wymaga nawiązania również do zagadnień poruszanych na innych przedmiotach nauczanych w branżowej szkole
I stopnia, tj. historii, geografii, biologii, biznesu i zarządzania, informatyki, edukacji dla bezpieczeństwa.
Powiązanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska (w zakresie poszczególnych działów) z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie innych przedmiotów
(w zakresie poszczególnych działów):
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska (poszczególne działy) |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie innych przedmiotów (poszczególne działy) |
Dział I. Ja i społeczeństwo |
Geografia: Dział IX. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe i etniczne, procesy urbanizacji. |
Edukacja dla bezpieczeństwa: Dział I. Bezpieczeństwo państwa, Dział IV. Edukacja obronna. |
|
Biznes i zarządzanie: Dział III. Gospodarka rynkowa: przedsiębiorczość |
|
Dział III. Społeczność lokalna |
Geografia: Dział XV. Zróżnicowanie społeczno-kulturowe Polski: poziom życia, zaangażowanie w działalność społeczną, ubóstwo i wykluczenie społeczne. |
Edukacja dla bezpieczeństwa: Dział I. Bezpieczeństwo państwa. |
|
Dział IV. Demokracja i prawo |
Historia: Dział XVII. Polska pod dominacją ZSRS, Dział XVIII. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie. |
Geografia: Dział XIV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia |
|
Biznes i zarządzanie: Dział V. Osoba przedsiębiorcza na rynku pracy: kariera zawodowa, poszukiwanie pracy, rozmowa kwalifikacyjna, autoprezentacja, formułowanie opinii zwrotnej, etyka w pracy. |
|
Edukacja dla bezpieczeństwa: Dział IV. Edukacja obronna. |
|
Informatyka: Dział IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział |
|
Dział V. Polska – władza, świat polityki i sfera publiczna |
Historia: Dział XVII. Polska pod dominacją ZSRS. |
Edukacja dla bezpieczeństwa: Dział I. Bezpieczeństwo państwa; Dział IV. Edukacja obronna. |
|
Informatyka: Dział IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział |
|
Dział VI. Polska w Europie |
Historia: Dział XVI. Europa i świat w dobie zimnowojennych podziałów; Dział XVIII. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie. |
Geografia: Dział VIII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, procesy integracyjne na świecie, konflikty zbrojne, podstawowe wskaźniki rozwoju; Dział X. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne. |
|
Biznes i zarządzanie: Dział V. Osoba przedsiębiorcza na rynku pracy: kariera zawodowa, poszukiwanie pracy, rozmowa kwalifikacyjna, autoprezentacja, formułowanie opinii zwrotnej, etyka w pracy. |
|
Dział VII. Świat globalnych zależności |
Historia: Dział XVI. Europa i świat w dobie zimnowojennych podziałów; Dział XVIII. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie. |
Geografia: Dział VIII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, procesy integracyjne na świecie, konflikty zbrojne, podstawowe wskaźniki rozwoju; Dział IX. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe i etniczne, procesy urbanizacji; Dział X. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne; Dział XIV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa; Dział XVI. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka na przykładzie wybranych obszarów: związki rolnictwa z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi, związek przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego |
|
Biologia: Dział VII. Biotechnologia. |
|
Biznes i zarządzanie: Dział VI. Przedsiębiorstwo: zarządzanie przedsiębiorstwem, własny biznes i jego otoczenie, finanse przedsiębiorstwa, etyka w biznesie, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. |
|
Edukacja dla bezpieczeństwa: Dział IV. Edukacja obronna. |
Ważne z perspektywy podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska są umiejętności związane z tworzeniem wypowiedzi, które są kształtowane na tym etapie edukacyjnym na języku polskim (np. formułowanie tez
i argumentów, odróżnianie dyskusji od sporu i kłótni, formułowanie oceny, uzasadnianie i zabieranie głosu w dyskusji), które są szczególnie istotne
z perspektywy umiejętności 2 i 3.”,
f) w części zatytułowanej „WYCHOWANIE FIZYCZNE”, w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji”, w bloku tematycznym zatytułowanym „5. Kompetencje społeczne.” wyrazy „Warunkiem skuteczności realizacji bloku tematycznego: edukacja zdrowotna jest integrowanie treści z innymi przedmiotami, w tym np. biologią, wychowaniem do życia w rodzinie, edukacją dla bezpieczeństwa.” zastępuje się wyrazami „Warunkiem skuteczności realizacji bloku tematycznego: edukacja zdrowotna jest integrowanie treści z innymi przedmiotami, w tym np. biologią, edukacją dla bezpieczeństwa.”,
g) uchyla się część zatytułowaną „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE”,
h) po części zatytułowanej „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE” dodaje się część zatytułowaną „EDUKACJA ZDROWOTNA” w brzmieniu:
„EDUKACJA ZDROWOTNA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Przedmiot edukacja zdrowotna realizuje następujące cele kształcenia:
1. Cel – podejmowanie działań wspierających zdrowie we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia.
Uczeń jest gotowy do przestrzegania zasad dbałości o zdrowie własne i innych osób na wszystkich etapach życia. Zna i rozumie zjawiska związane ze zdrowiem we wszystkich jego wymiarach (tj. fizycznym, psychicznym, społecznym, seksualnym oraz środowiskowym).
2. Cel – rozumienie i akceptacja przemian oraz procesów zachodzących
w ludzkim ciele na wszystkich etapach życia.
Uczeń zna i rozumie pojęcia związane z przemianami człowieka na wszystkich etapach życia. Uczeń jest gotów do działania na rzecz zdrowia i reagowania
w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia.
3. Cel: odpowiedzialne pełnienie ról społecznych i budowanie relacji opartych na wartości zdrowia, godności, szacunku i tolerancji na wszystkich etapach życia.
Uczeń jest gotów do podejmowania obowiązków, które wiążą się
z przynależnością do wspólnoty, do promowania postaw opartych na zdrowym stylu życia i odpowiedzialności za zdrowie wśród członków wspólnot, do których przynależy.
4. Cel – monitorowanie własnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia.
Uczeń potrafi obserwować stan zdrowia swój i innych osób w oparciu
o wybrane wskaźniki zdrowia oraz wiarygodne i rzetelne źródła informacji. Potrafi zaplanować działania związane z dbałością o swoje zdrowie we wszystkich wymiarach, w tym w odniesieniu do dorosłego życia.
5. Cel – rozumienie czynników wpływających na zdrowie we wszystkich jego wymiarach.
Uczeń zna i rozumie wpływ czynników na zdrowie na wszystkich etapach życia, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia środowiskowego. Potrafi zidentyfikować specjalistów w różnych obszarach zdrowia. Wyszukuje
i wykorzystuje informacje związane z planowaniem dorosłego życia, w tym związków oraz rodzicielstwa.
Ze względu na cele edukacji zwrotowej, zwłaszcza związane z całożyciową dbałością o zdrowie i budowaniem potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia, szczególnie istotne jest kształcenie i rozwijanie następujących umiejętności:
1. Umiejętność – realizowanie działań wpływających na utrzymanie, poprawę
i ochronę zdrowia.
2. Umiejętność – rozpoznawanie i reagowanie na sytuacje zagrażające życiu
i zdrowiu.
3. Umiejętność – budowanie pozytywnego wizerunku siebie i innych oraz podtrzymywanie zdrowych relacji interpersonalnych.
4. Umiejętność – promowanie w swoim otoczeniu postaw opartych na zdrowym stylu życia.
5. Umiejętność – monitorowanie aktualnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach.
6. Umiejętność – poszukiwanie, weryfikowanie i analizowanie informacji
w zakresie własnego zdrowia i czynników na nie wpływających.
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności
Podstawa programowa w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmuje dziesięć działów, które odzwierciedlającą poszczególne sfery funkcjonowania człowieka.
W dziale I wskazano zagadnienia dotyczące wartości i postaw kształtowanych
u uczniów podczas realizacji wymagań szczegółowych zawartych w działach II–X. Ze względu na uniwersalny charakter tych wymagań dział I ma inną strukturę niż pozostałe działy. Prezentowane pojęcia przedstawiają perspektywę filozoficzno-antropologiczną i stanowią istotę naszej kultury, które mają sens powszechny
i nieredukowalny, dlatego nie można im przypisać konkretnych umiejętności, a do tego wyrażają się przez przyjętą osobistą hierarchię wartości oraz w kształtowanych na niej postawach. Zagadnienie wartości i postaw stanowi fundament, na bazie którego formułowane są pozostałe wymagania szczegółowe w poszczególnych działach. Zdrowie definiowane jest jako wartość międzypokoleniowa
i międzykulturowa. Godność i szacunek stanowią podstawę budowania relacji międzyludzkich w szczególności w odniesieniu do zdrowia psychicznego, społecznego i seksualnego. Postawy prospołeczne i altruistyczne w zdrowiu oraz kultura wolontariatu pozwalają wyeksponować potencjał możliwych oddziaływań dla dobra wspólnego.
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności wyodrębnione w każdym z dziesięciu działów wzajemnie się uzupełniają i tylko ich równoległa realizacja pozwala w pełni osiągnąć cele kształcenia – wymagania ogólne określone dla przedmiotu.
W podstawie programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna szczególnie istotne jest umożliwienie uczniom zbudowania, utrzymania i zmiany zachowań zdrowotnych w modelu najlepiej odpowiadającym na ich potrzeby oraz sytuację zdrowotną. W tym celu w części działów wprowadzono wymagania fakultatywne – do wyboru przez nauczyciela. Ważnym kryterium doboru przykładów w takich wymaganiach powinna być ich podstawa naukowa. Intencją sformułowania wymagań fakultatywnych jest możliwość dostosowania przez nauczyciela wymagań szczegółowych do kontekstu społeczności lokalnej i szkoły, poziomu już posiadanej wiedzy i umiejętności uczniów, ich zainteresowań oraz ułatwienie omówienia
z uczniami wydarzeń bieżących. Istotne jest natomiast, aby zajęcia były prowadzone w nurcie pedagogiki pozytywnej, wzmacniając u uczniów motywację, samodyscyplinę oraz poczucie własnej skuteczności w zakresie podejmowania zachowań prozdrowotnych i unikania zachowań ryzykownych.
Każde z wymagań szczegółowych dotyczących wiedzy i umiejętności zawarte
w tabeli łączy w sobie nową wiedzę, którą uczniowie powinni opanować oraz umiejętności, które powinni zdobyć.
Znak „X” w tabelach oznacza, że sposób pracy z danym wymaganiem powinien realizować dany cel kształcenia oraz umożliwiać uczniom nabycie wskazanych umiejętności.
Dział I. Wartości i postawy
Pytanie wiodące: Jak kształtować postawę wolną od uprzedzeń w relacjach międzyludzkich oraz promować kulturę wolontariatu?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności. Uczeń: |
|
Dział II. Zdrowie fizyczne
Pytanie wiodące: W jaki sposób przygotować się do dorosłego życia w zdrowiu?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
||||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
X |
X |
X |
|||
|
X |
||||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
||||
Wymagania fakultatywne (w przypadku których decyzję o ich zrealizowaniu oraz zakresie, |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
Dział III. Aktywność fizyczna
Pytanie wiodące: Jak podejmować aktywność fizyczną w trakcie całego życia oraz świadomie przeciwdziałać sedentarnemu stylowi życia (bezczynności ruchowej),
z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb biologicznych i psychospołecznych pojawiających się na różnych etapach życia?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
Dział IV. Odżywianie
Pytanie wiodące: Jak stosować racjonalną dietę przez całe życie i świadomie dokonywać zdrowych wyborów żywieniowych?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
||||||
|
X |
X |
X |
Dział V. Zdrowie psychiczne
Pytanie wiodące: Jak rozwijać przez całe życie umiejętności dbania o dobrostan psychiczny i emocjonalny?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
Wymagania fakultatywne (w przypadku których decyzję o ich zrealizowaniu oraz zakresie, |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
Dział VI. Zdrowie społeczne
Pytanie wiodące: Jak przygotować się do wyzwań związanych z dorosłością
i podejmowaniem decyzji związanych z życiem rodzinnym, zawodowym
i społecznym?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
X |
||||
Wymagania fakultatywne (w przypadku których decyzję o ich zrealizowaniu oraz zakresie, |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
Dział VII. Zdrowie seksualne
Pytanie wiodące: W jaki sposób dbać o zdrowie seksualne przez całe życie, korzystając z danych opartych na dowodach oraz tworzyć relacje kierując się szacunkiem wobec każdego człowieka?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
|||||||
|
X |
|||||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
|||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
||||||
Wymagania fakultatywne (w przypadku których decyzję o ich zrealizowaniu oraz zakresie, |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
Dział VIII. Zdrowie środowiskowe
Pytanie wiodące: Jakie są powiązania między zdrowiem środowiskowym
a zdrowiem publicznym i indywidualnym?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
rozpoznaje dezinformację dotyczącą zmian klimatu oraz ich wpływu na zdrowie i rozpoznaje wiarygodne i rzetelne źródła informacji na ten temat. |
X |
|||||||
Wymagania fakultatywne (w przypadku których decyzję o ich zrealizowaniu oraz zakresie, |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
Dział IX. Internet i profilaktyka uzależnień
Pytanie wiodące: Jak bezpiecznie korzystać z Internetu oraz reagować na objawy uzależnienia fizycznego i behawioralnego?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
|||||
Wymagania fakultatywne (w przypadku których decyzję o ich zrealizowaniu oraz zakresie, |
Cele: |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
Umiejętności: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
|||||
|
X |
X |
X |
||||
|
X |
X |
Dział X. System ochrony zdrowia
Pytanie wiodące: Jak świadomie korzystać z systemu ochrony zdrowia w Polsce?
Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
|||||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
X |
X |
|||||
|
X |
X |
||||||
|
X |
|||||||
|
X |
|||||||
|
X |
X |
||||||
Wymagania fakultatywne (w przypadku których decyzję o ich zrealizowaniu oraz zakresie, |
Cele: |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
Umiejętności: |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
|
X |
|||||||
|
X |
|||||||
|
X |
|||||||
|
X |
X |
Warunki i sposób realizacji
Przedmiot edukacja zdrowotna pozwala uczniom na zdobywanie wiedzy i rozwijanie umiejętności, które mają realne zastosowanie w ich codziennym życiu, wpływając na ich świadome decyzje dotyczące zdrowia. Nauczyciel w tym procesie pełni rolę przewodnika i mentora, który współpracuje z uczniami, wspiera ich w kształtowaniu postaw, wartości i nawyków sprzyjających dbałości o zdrowie.
Zadaniem nauczyciela jest również inspirowanie uczniów do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji dotyczących zdrowia, zarówno własnego, jak i otoczenia.
Wymagania szczegółowe w podstawie programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmuje dziesięć działów, których realizacja powinna uwzględniać całościowe podejście, a proces nauczania musi być spójny. Nauczyciel powinien zaplanować odpowiednią liczbę godzin dla każdego działu, proporcjonalnie do wymagań szczegółowych i potrzeb uczniów.
W niektórych aspektach podstawa programowa daje nauczycielom możliwość dostosowania wymagań i formy zajęć do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów, zaplecza organizacyjnego i lokalowego szkoły oraz specyfiki środowiska lokalnego. Należy mieć na uwadze, że nierealnym jest szczegółowe omówienie pełnego katalogu chorób i dolegliwości zdrowotnych oraz wszystkich zagrożeń dla zdrowia występujących w różnych etapach życia. Zatem przedmiot ten powinien koncentrować się na aktywizacji uczniów w kierunku całożyciowej dbałości
o zdrowie i zdrowego stylu życia, działań profilaktycznych, wzbudzania empatii względem osób chorych przewlekle i osób z niepełnosprawnościami, umiejętności poszukiwania wiarygodnych i rzetelnych źródeł informacji dotyczących zdrowia oraz świadomego korzystania z systemu opieki zdrowotnej. Warto pamiętać, że nie jest też możliwym wskazanie najlepszego dla wszystkich modelu budowania, utrzymania i zmiany zachowań zdrowotnych, dlatego w tym zakresie podstawa programowa zostawia nauczycielom swobodę co do ich własnej koncepcji realizacji celów określonych dla edukacji zdrowotnej.
Ze względu na cele edukacji zdrowotnej, w szczególności rozwijanie kompetencji związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia, przedmiot powinien mieć charakter praktyczny oraz wykorzystywać nowoczesne, aktywizujące metody nauczania. Konieczne jest przekazanie uczniom wiedzy na temat wybranych zagadnień (np. symptomy chorób). Jednak do realizacji edukacji zdrowotnej rekomendowana jest metoda projektu,
w szczególności w zakresie wymagań szczegółowych dotyczących aktywności fizycznej i odżywiania, zdrowia środowiskowego oraz budowania postaw i relacji społecznych. Z jednej strony wzmocni to samodzielność i odpowiedzialność uczniów za wdrażanie zachowań prozdrowotnych i unikanie zachowań ryzykownych,
z drugiej natomiast stworzy uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się.
Rekomendowane jest też wykorzystanie aktywnych form pracy z dziećmi
i młodzieżą, w tym pracy w małych grupach, a jeśli organizacja szkoły na to pozwala, to niektóre zajęcia (np. wybrane zajęcia z obszaru zdrowia psychicznego czy seksualnego) można przeprowadzić z połową klasy. Celem takiego rozwiązania jest przekazanie wszystkim uczniom tego samego zakresu wiedzy w warunkach pozwalających na pogłębienie tematu, pracę warsztatową czy podzielenie się własnymi przemyśleniami.
Do realizacji edukacji zdrowotnej szkoła powinna stworzyć uczniom warunki do odpowiedniego kształtowania umiejętności i postaw, m.in. przez możliwość uczestniczenia w dyskusjach, swobodnego wypowiadania się, dzielenia własnymi doświadczeniami i opiniami. Zajęcia powinny być prowadzone w atmosferze wzajemnego szacunku, poczucia bezpieczeństwa, empatii, rozumienia różnic światopoglądowych i rozwojowych oraz potencjalnych ograniczeń psychofizycznych. Szczególną wrażliwość i specjalistyczne kompetencje nauczyciel powinien wykazać w realizacji bloków dotyczących dojrzewania płciowego
i zdrowia seksualnego. W tworzeniu scenariuszy zajęć należy dobierać wymagania oparte na dowodach naukowych.
Mając na uwadze specyfikę poszczególnych obszarów edukacji zdrowotnej wartościowe będzie zapraszanie specjalistów zewnętrznych, np. pielęgniarek szkolnych, lekarzy, terapeutów, dietetyków i specjalistów zdrowia publicznego.
Ze względu na potrzebę kształtowania nawyku regularnej aktywności fizycznej
i zdrowego odżywiania, zaleca się realizację wymagań szczegółowych z zakresie działów dotyczących regularnej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania
w formie semestralnych projektów tematycznych. Projekty powinny obejmować zajęcia wprowadzające, ustalenie zadań na cały semestr oraz ich weryfikację na zakończenie. Wykonywanie zadań i wyzwań powinno być wspierane korzystaniem z nowoczesnych technologii (np. aplikacji mobilnych) oraz dzienniczków aktywności fizycznej czy zdrowego odżywiania.
Z uwagi na specyfikę celów kształcenia edukacji zdrowotnej, wśród metod i technik pracy, które najlepiej sprawdzą się w nauczaniu edukacji zdrowotnej należy wymienić: pracę w grupach, burzę mózgów, metaplan, dyskusję, różne formy debat, metodę studiów przypadku, symulację, odgrywanie ról i dramę. Wśród metod aktywizujących szczególne miejsce w nauczaniu edukacji zdrowotnej zajmuje projekt edukacyjny, którego realizacja przez uczniów jest obowiązkowym elementem procesu dydaktycznego.
Doświadczenia edukacyjne i projekty w ramach edukacji zdrowotnej mogą być realizowane m.in. w formie:
1) zorganizowania międzypokoleniowego pikniku rekreacyjnego;
2) wyjścia edukacyjnego do pobliskiego ekologicznego gospodarstwa rolnego
i wspólne przygotowanie posiłku z uprawianej tam żywności;
3) wizyty w domu seniora i uczestnictwo w zajęciach integracyjnych;
4) wizyty w gabinecie lekarskim lub spotkanie z przedstawicielem zawodu zajmującego się zdrowiem człowieka;
5) zorganizowania szkolnego dnia sportu;
6) przygotowania i przeprowadzenia zajęć na temat wybranego zagadnienia zdrowotnego przez uczniów starszych klas dla uczniów młodszych klas;
7) zorganizowania klasowej wycieczki rowerowej lub uczestnictwa w programach popularyzujących rower jako środek transportu do szkoły;
8) nakręcenia filmiku edukacyjnego na temat wybranego zagadnienia dotyczącego zdrowia;
9) wizyty w klubie gospodyń wiejskich i udział we wspólnych aktywnościach;
10) wyjścia do sklepu spożywczego, w tym analizowanie etykiet wybranych rodzajów produktów, a następnie dyskusja w klasie na temat świadomych wyborów konsumenckich;
11) przeprowadzenia przez uczniów ankiety wśród członków ich rodzin i lokalnego środowiska na temat wybranego zagadnienia zdrowotnego, a następnie analiza i prezentacja zebranych przez wszystkie osoby wyników;
12) zorganizowania wydarzeń z cyklu „Lepiej zapobiegać niż leczyć” oraz
„Z chorobą da się żyć” – spotkania z udziałem autorytetów krajowych
i lokalnych celebrytów lub „ludzi sukcesu”, promujących zdrowy styl życia,
a także tych żyjących z chorobą przewlekłą;
13) wizyty w lokalnej instytucji zajmującej się wspieraniem ludzi chorych lub działaniami na rzecz zdrowego środowiska;
14) wizyty w instytucji organizującej wolontariat promujący zachowania prozdrowotne, związany z szeroko pojętym zdrowiem;
15) wizyty w instytucji badawczo-naukowej prowadzącej badania naukowe i prace rozwojowe związane z profilaktyką zdrowotną i leczeniem.
Realizacja edukacji zdrowotnej powinna być również włączona w strategię i plany rozwoju szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, we współpracy z rodzicami i opiekunami oraz środowiskiem lokalnym.
Interdyscyplinarny charakter edukacji zdrowotnej wymaga współpracy
z nauczycielami innych przedmiotów zawierających treści zbliżone lub związane
z problematyką edukacji zdrowotnej (m.in.: biologii, wychowania fizycznego, chemii, edukacji dla bezpieczeństwa) oraz z psychologiem szkolnym, pedagogiem szkolnym i pielęgniarką szkolną.
Powiązanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna (w zakresie poszczególnych działów) z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie innych przedmiotów
(w zakresie poszczególnych działów):
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna (poszczególne działy): |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie innych przedmiotów (poszczególne działy): |
Dział II. Zdrowie fizyczne |
Wychowanie fizyczne: Dział I. Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna. |
Dział III. Aktywność fizyczna |
Wychowanie fizyczne: Dział I. Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna, Dział II. Aktywność fizyczna, Dział III. Bezpieczeństwo w aktywności fizycznej. |
Dział IV. Odżywianie |
Biologia: Dział IV. Budowa i fizjologia człowieka. |
Dział V. Zdrowie psychiczne |
Etyka: Dział I. Elementy etyki ogólnej. |
Biologia: Dział IV. Budowa i fizjologia człowieka. |
|
Dział VI. Zdrowie społeczne |
Edukacja obywatelska: Dział I. Ja i społeczeństwo. |
Etyka: Dział II. Wybrane zagadnienia etyki szczegółowej (praktycznej, stosowanej, zawodowej). |
|
Dział VII. Zdrowie seksualne |
Biologia: Dział IV. Budowa i fizjologia człowieka. |
Dział VIII. Zdrowie środowiskowe |
Geografia: Dział III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, rozkład temperatury powietrza |
Dział IX. Internet i profilaktyka uzależnień |
Informatyka: Dział IV. Rozwijanie kompetencji społecznych. |
Dział X. System ochrony zdrowia |
Biologia: Dział IV. Budowa i fizjologia człowieka. |
Z perspektywy podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna, ważne jest także kształtowanie kompetencji związanych z empatią, asertywnością, wyszukiwaniem, weryfikowaniem i prezentowaniem informacji, a takie umiejętności są uwzględnione w wymaganiach szczegółowych dla podstawy programowej
w zakresie przedmiotu język polski (tj. kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów, kształcenie językowe i tworzenie wypowiedzi, itp.).”.
§ 2. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w stosunku do uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej.
§ 3. 1. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, stanowiącą załącznik nr 4a do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w stosunku do uczniów klas I–III branżowej szkoły I stopnia.
2. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, stanowiącą załącznik nr 4a do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska, stosuje się, począwszy od roku szkolnego:
1) 2025/2026 w klasie II branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r.;
2) 2026/2027 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2026 r. lub z dniem 1 lutego 2027 r.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.
MINISTER EDUKACJI
Za zgodność pod względem
prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym
Dyrektor
/ – podpisano cyfrowo/
1)Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).
2)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 1679, z 2021 r. poz. 1533, z 2022 r. poz. 609 i 1717, z 2023 r. poz. 312 i 1759 oraz z 2024 r. poz. 996.