Młode pokolenie końca XX i początku XXI wieku w dużym stopniu kształtują media. Istotnym źródłem informacji jest telewizja, Internet, telefon komórkowy. Wartościowe programy oraz platformy edukacyjne niewątpliwie wpływają na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny oraz przyczyniają się do budowania systemu wartości młodego człowieka. Korzystanie z mediów wymaga jednak umiaru i rozsądku. Źle się dzieje, gdy młodzi ludzie przedkładają świat wirtualny nad aktywnością w świecie realnym. Bezpośrednie kontakty międzyludzkie zamieniają na rozmowy telefoniczne, e−maile i przebywanie na portalach społecznościowych. Czas wolny spędzają wyłącznie w sieci i nie umieją ułożyć właściwych relacji z najbliższym otoczeniem. Dowcipni nawet uważają, że jeśli czegoś lub kogoś nie ma w Internecie, tego nie ma w rzeczywistości.
Naszym zadaniem jest kształtowanie umiejętności korzystania ze środków społecznego przekazu z umiarem i z rozwagą. Dzieci i młodzież nie powinni bezkrytycznie przyjmować i naśladować tego, co proponuje im świat wirtualny. Potrzebne są pewne zasady korzystania z mediów, określenie limitu czasu, który można przeznaczyć na korzystanie z sieci, a także warto ustalić kryteria wyboru treści godnych uwagi. Weryfikujmy i kontrolujmy dostęp dziecka do mediów, w miarę możliwości starajmy się programy medialne odbierać wspólnie, omawiać, dyskutować, kształtować postawę selektywnego wyboru programów oraz ich refleksyjnego odbioru.
Należy szczególnie uwrażliwiać na treści moralnie ważne i dobre, a odrzucać te, które są antyspołeczne, nasycone agresją, przemocą, zaśmiecają wyobraźnię młodego widza. Trzeba też uświadamiać młodym ludziom, że media nie mogą zastąpić rzeczywistości, choć umożliwiają jej pełniejsze poznanie. „Dzieci mediów” bazują na wirtualnym doświadczeniu świata. W pracy dydaktyczno−wychowawczej starajmy się korzystać z mediów, ale równocześnie chrońmy młode pokolenie przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 06-2012 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Henryk Noga
Wychowawcza funkcja Internetu - Ewa Gałązka
Edukacja medialna w szkole - Jadwiga Radwańska
Wirtualna rzeczywistość - ks. Marek Dziewiecki
Fikcyjne więzi - Łukasz Wychowaniec
Wpływ mediów na odbiorców - s. M. Urszula Kłusek SAC
Wychowywać do wolności - Agata Grabowska
Uzależnienie dziecka od Internetu - Joanna Chwaszcz
Manipulacja w mediach - Henryk Noga
Reklama a dziecko - Patrycja Woźniak
Katolickie wychowanie do mediów - Joanna Maksoń, Magdalena Paszek
Reklama telewizyjna. Konspekt zajęć dla starszej młodzieży (lekcje wychowawcze, koła dziennikarskie, świetlice) - Antoni Zięba
Brońmy Telewizji TRWAM. Inicjatywy Obrońców Życia Człowieka - Bogusława Frankowska
Szkodliwe procenty - Małgorzata Stępień-Kęsik
Dopalacze - Wioletta Rafałowicz
Zachęcamy uczniów do czytania. Projekt edukacyjny dla gimnazjum lub szkół ponadgimnazjalnych - Małgorzata Wyjadłowska
Przystań na Ziemi. Scenariusz teatralny np. na dzień otwarty lub zakończenie roku szkolnego
Okładka: fot. www.sxc.hu