
Edukację kulturalną należy prowadzić od najwcześniejszych lat życia dziecka. Trzeba umożliwiać mu kontakt z dziełami sztuki, stworzyć dogodne warunki do samodzielnej twórczości, rozwijać wrażliwość estetyczną, wyobraźnię, wychowywać do wartości.
Sztuka i kultura poszerzają zakres wiedzy o świecie i ludziach, wyzwalają uczucia o charakterze społecznym i moralnym. Młody człowiek nie tylko poznaje świat, ale także interpretuje i wartościuje, a podejmując działania kreatywne przemienia swoje otoczenie i swoje wnętrze.
Dzięki naturalnej ciekawości i wrażliwości dziecko potrafi przeżywać dzieła artystyczne. Rozwija się, gdy maluje, słucha, muzykuje, śpiewa, czyta, czy interpretuje słowa i dźwięki na swój sposób.
Zajęcia plastyczne, muzyczne, zainteresowania czytelnicze wspomagają rozwój umysłowy i emocjonalny dziecka, często też pomagają przełamać nieśmiałość, doznać głębokiej satysfakcji z uwalnianych emocji. Szkoda, że umiejętność gry na instrumentach muzycznych jest mało popularna, że niewiele jest pracowni plastycznych z prawdziwego zdarzenia, że brakuje pieniędzy na zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Nie uczymy dzieci dostrzegać piękna w sobie i wokół siebie, a otoczenie nie zawsze kształtuje wrażliwość estetyczną.
Małe dzieci na swój sposób tworzą, eksperymentują, badają.
Wraz z wiekiem przejaw spontanicznej twórczości dziecka maleje, rodzi się krytycyzm i dostosowywanie do wymagań szkolnych (pytania, na które trzeba znać wyuczoną podręcznikową odpowiedź). Brak czasu na samodzielne poszukiwania, na eksperymentowanie, na twórczość niszczy spontaniczność, pomysłowość, samodzielność ucznia.
Wychowanie człowieka wymaga obcowania z dziełami sztuki, aktywnego uczestnictwa w zajęciach artystycznych, wyzwalania zdolności twórczych, ukształtowanego systemu wartości estetycznych i wartości uniwersalnych. Nie możemy o tym zapominać.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 05-2009 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Maria Nikiel
Jak wychować pięknego człowieka? - s. M. Urszula Kłusek SAC
Serce matki… - Katarzyna Nowak
Sztuka doskonali człowieka - Ewa Gałązka
Wychowanie artystyczne ucznia - Aneta Lodzik, Joanna Socha
Pobudzanie aktywności twórczej dzieci - ks. Marek Dziewiecki
Odpowiedzialny wychowawca - Barbara Gajo
Psychologiczna analiza rysunku dziecka - Anna Brzezińska
Warto grać - Agata Korzeń
Wróćmy do czytania - Maria Mojzesowicz
„Brzydkie” słowa - Grażyna Zielińska
„Wchodzenie do obrazu”. Konspekt dla uczniów III klasy gimnazjum lub szkół ponadgimnazjalnych - Maria Lupa
Św. Brat Albert - Lidia Paterman, Bogdan Prus
Bądź kulturalny! Mistrz dobrego zachowania. Konspekty zajęć konkursowych dla niesłyszącej młodzieży młodszej – starsze klasy szkoły podstawowej i gimnazjum - Joanna Wielgut
Dziękuję Ci, Mamo. Program artystyczny z okazji Dnia Matki w przedszkolu lub dla klas I−III - Dariusz Szalewski
Nauczyciel Życia - Agnieszka Przybylska
Koncert dla Mamy. Scenariusz uroczystości szkolnej dla klasy VI szkoły podstawowej - Alina Szczepankiewicz
Rysunek dziecka – psychologia – diagnostyka - Tamara Kotarska
Żyję zdrowo. Scenariusz akademii dla uczniów klas 0−III szkoły podstawowej lub przedszkolaków - Renata Dulian
Słuchać się kogoś! - Elżbieta Trojan
Wychowanie przez sztukę. Zestawienie bibliograficzne w wyborze