
W świat wartości wprowadza rodzina, szkoła, Kościół, rówieśnicy, środki społecznego przekazu, Internet. Dziecko zdobywa wiedzę o wartościach obserwując osoby z najbliższego otoczenia, oceniając stosunek innych osób do niego i do otaczającej rzeczywistości. Wyrabia sobie pogląd na to, co w życiu jest ważne, cenne, jaki styl życia jest urzeczywistnieniem przyjętego systemu wartości. Stopniowo uczy się myśleć według wartości, żyć wartościami.
Pojęcie wartości jest różnie definiowane. Wartość to nasze przekonania, postawy, zachowania – to coś dla nas ważnego, cennego. Najczęściej wymieniane kategorie wartości to: biologiczne, ekonomiczne, psychiczne, społeczne, duchowe.
Istnieją różne systemy wartości. Przyjęta hierarchia wartości określa nasz stosunek do drugiego człowieka, do otaczającego świata, Boga. Z reguły hierarchia wartości (od najniższych do najwyższych) jest następująca: wartości hedonistyczne – przyjemnościowe, utylitarne – przynoszące korzyści, witalne – troska o życie i zdrowie, intelektualne – wiedza i dobra kulturowe, duchowe – miłość i Bóg jest najwyższą wartością.
Jesteśmy świadkami i aktywnymi uczestnikami ustawicznego procesu wartościowania otaczającej nas rzeczywistości, naszego poglądu na człowieka i wizję świata. Obserwujemy też zamazywanie i relatywizację świata wartości, co utrudnia działania wychowawcze. Wychowanie musi bazować na określonym systemie wartości, na jasnej koncepcji człowieka – na tym, co dla niego jest cenne, ważne, konieczne.
W szkole wyrabianie postaw moralnych i społecznych winno być oparte na fundamencie wartości uniwersalnych zapisanych w programie wychowawczym. Pracę szkoły należy ukierunkować na przekaz wiedzy o tym, czym są wartości oraz w jaki sposób można i trzeba je urzeczywistniać. Wskazane jest, aby wprowadzanie ucznia w świat wartości dokonywało się na wszystkich zajęciach lekcyjnych oraz zajęciach pozalekcyjnych.
Młody człowiek dla prawidłowego rozwoju potrzebuje WARTOŚCI.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 12-2011 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Krystyna Ostrowska
Żyć według wartości - Mirosław Handke
Wychowanie oparte na chrześcijańskim systemie wartości - Magdalena Damian, Małgorzata Stępień−Kęsik
Dorastanie do wartości - s. M. Urszula Kłusek SAC
Zdrowe myślenie - Maria Tota
Nie sposób zapomnieć… Rozmowa z o. Pawłem Mynarzem OCist - Małgorzata Gawle−Wiernasz
Podmiotowość nauczyciela - Zofia Urbańczyk
Skarbnica wzorów - ks. Marek Dziewiecki
Wybór drogi - Zenon Adam Wójcik
Pastuszkowie mili, coście widzieli. Jasełka - Bożena Polak
Tradycje i obyczaje. Konspekt zajęć świetlicowych z okazji Świąt Bożego Narodzenia - Edyta Brewczyńska
W poszukiwaniu istoty Wigilii. Konspekt lekcji języka polskiego lub lekcji wychowawczej w gimnazjum - Halina Zawiślak
Nie daj szansy AIDS. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - Antoni Zięba
Obrona życia. Moje doświadczenia ze spotkań z młodzieżą
Okładka: fot. Włodzimierz Płaneta