Wszyscy uczestniczymy w świecie medialnym. Dociera do nas mnóstwo informacji, prawdziwych i nieprawdziwych, dobrych i złych. Musimy nauczyć się racjonalnego i bezpiecznego korzystania z mediów, bo często mamy do czynienia z manipulacją informacją, obrazem, oszustwem medialnym.
Dzieci i młodzież ustawicznie korzystają z interaktywnych mediów, bardzo sprawnie posługują się nowymi technologiami. Dla nich nieważne staje się to, co jest w rzeczywistości, liczy się tylko przekaz medialny. Starają się być na bieżąco w sieci, chcą być poinformowani i być informatorami. Brak aktywności w sieci równa się z nieistnieniem w życiu realnym. Ale bierne i nierozważne korzystanie z mediów nie rozwija intelektualnie, moralnie, estetycznie – jest stratą czasu.
Zadaniem nowoczesnej edukacji medialnej jest przygotowanie dzieci i młodzieży do twórczego i krytycznego odbioru mediów. Aktywizujmy uczniów do poszerzania wiedzy, do selekcji, analizy, krytyki treści, do aktywnego i twórczego wykorzystywania informacji. Należy propagować zasady bezpiecznego i racjonalnego korzystania z cyberprzestrzeni, przestrzegać przed uzależnieniem od Internetu, kształtować wrażliwość poznawczą, doskonalić umiejętności komunikacji międzyludzkiej. Świat rzeczywisty jest ważniejszy niż świat wirtualny!
Edukacja szkolna coraz częściej opiera się na nowych technologiach. Sytuacja sprzętowa i kadrowa w szkołach zmienia się na lepsze. W tej sytuacji ważne jest określenie kompetencji i umiejętności, jakie powinien posiadać uczeń szkoły podstawowej i średniej w zakresie edukacji medialnej, aby docierający do niego przekaz był wartościowy i jak najmniej szkodliwy.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 11-2017 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Teresa Król
Misja nauczyciela – ocalanie człowieka. Rozmowa z J.E. ks. bp. Piotrem Turzyńskim, delegatem Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Nauczycieli - Maria Słobodzian
Edukacja medialna w dydaktyce - s. M. Urszula Kłusek SAC
Jak człowiek z człowiekiem - ks. bp Adam Lepa
Świat manipulacji - ks. Marek Dziewiecki
Kontakty wirtualne - Halina Sutkowy
Wychowawca świadkiem wiary w szkole - Alicja Janiak
Korczakowskie wychowanie do wartości - Grzegorz Jurczyński
Uzależnieni od internetu - Tadeusz Gerstenkorn
Problem wampira - Justyna Jankowska
Nowe uzależnienia (zestawienie bibliograficzne w wyborze) - Małgorzata Sasin
Wspominamy bliskich zmarłych - Agnieszka Graczyk
Nowe zagrożenia (zestawienie bibliograficzne) - Małgorzata Sasin, Izabela Faleńczyk
Dzień Wszystkich Świętych. Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klas I, II i III - Romana Cynk
Halloween czy Święto Świętych? Scenariusz dla młodzieży - Karolina Kmiecik-Jusięga
Bezpieczeństwo w sieci? (list do redakcji) - Agnieszka Sławińska
Wisła – symbol oporu przeciw okupantom. Scenariusz lekcji wychowawczej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Okładka fot. Pixabay.com