
Przedszkole i szkoła mają tworzyć optymalne warunki do wspomagania rozwoju każdego ucznia (w tym niepełnosprawnego) oraz zapewnić pełną realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno−pedagogicznej, odpowiednie warunki lokalowe, zajęcia specjalistyczne. Dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia mają wspólnie opracować indywidualny program edukacyjno−terapeutyczny, formy i metody pracy.
W niniejszym numerze „Wychowawcy” więcej miejsca poświęcamy uczniom z ADHD oraz FAS. Uczniowie z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i deficytu uwagi (ADHD) mają kłopoty w dostosowaniu się do wymogów szkolnych, które wynikają z ich nadmiernej ruchliwości, nadpobudliwości, braku wytrwałości w realizacji podjętych zadań (dotyczy to ok. 4−8% dzieci w wieku 6−9 lat). Z upływem czasu u wielu z tych dzieci ustępują objawy nadpobudliwości psychoruchowej. Ważnym działaniem jest wygaszanie złych nawyków, wzmacnianie dobrych, przestrzeganie stałych zasad i konsekwencja w postępowaniu, kontrola i przypominanie o obowiązkach, organizacja życia dziecka każdego dnia, stała pomoc w nauce. Zajęcia winny być interesujące, ciekawe, a wymagania stawiane na miarę możliwości dziecka.
Większość dzieci z FAS ma opóźnienia rozwojowe, uszkodzony układ nerwowy w wyniku szkodliwego działania alkoholu w życiu płodowym. FAS to zespół umysłowych i fizycznych zaburzeń, które utrudniają myślenie abstrakcyjne, zapamiętywanie, poczucie czasu, wywołują zmiany nastroju. Dlatego do dzieci z zespołem FAS należy mówić używając konkretnych zwrotów, często powtarzać, przypominać przekazywane informacje, utrwalać stałe zasady postępowania, kontrolować zachowanie.
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie… od września 2011 roku w przedszkolach i gimnazjach, a rok później w pozostałych typach szkół, obowiązuje nowa forma kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 10-2011 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Małgorzata Lis
Zdążyć przed FAS - Barbara Kaczmarska
Za FASadą - Stowarzyszenie Rodzin Adopcyjnych i Zastępczych „Pro Familia”
Metoda ośmiu kroków - s. M. Urszula Kłusek SAC
Mieć głowę na karku - Jolanta Tęcza−Ćwierz
FAScynujące dzieci. Rozmowa z Krzysztofem Liszczem - Iwona Górka
Jak inne dzieci… - Magdalena Damian, Małgorzata Stępień−Kęsik
Strategie postępowania w leczeniu ADHD - Lidia Peplińska
Jak pracować z uczniem z ADHD? - Karolina Irla
Dziecko z ADHD w szkole - Beata Kulik
Zapracować na autorytet - Marzenna Kubiak
Nauczycielu, zadbaj o swój głos - Wioletta Rafałowicz
Oddany wszystkim i każdemu z osobna. Scenariusz wieczornicy poświęconej Janowi Pawłowi II - Elżbieta Trojan
Dziecko z FAS. Bibliografia w wyborze - Agnieszka Graczyk
Dziecko z ADHD. Bibliografia w wyborze
Okładka: www.sxc.hu