Przed nami kolejny rok szkolny, czas wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. Od rodziców, od dojrzałości osobowościowej i kompetencji psychopedagogicznych nauczycieli-wychowawców zależy, jakie będą kolejne pokolenia. Wśród dzieci i młodzieży szkolnej zauważamy sporo niepokojących zachowań. Uczniowie lekceważą normy przyjęte w regulaminie szkolnym, kłamią, używają nieprzyzwoitych słów, są napastliwi w słowach i czynach, nie interesują się nauką, nie wykonują poleceń nauczyciela, niszczą mienie szkolne. Stosują cyberprzemoc, wagarują, uciekają z domu, kradną, piją alkohol, zażywają narkotyki. Przyczyny trudności wychowawczych tkwią w dziecku (przyczyny biopsychiczne, źle ukierunkowana aktywność własna dziecka) i w środowisku: niezaspokojone podstawowe potrzeby dziecka, nadmierne wymagania, negatywne wzory postępowania w rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej. Złe zachowanie ucznia często jest rezultatem niskiej samooceny oraz niepowodzeń szkolnych.
Nie można być bezczynnym i bezradnym wobec niewłaściwych zachowań wychowanków. Trzeba szukać czynników adekwatnych do przemiany osobowości wychowanka. Należy wysłuchać ucznia i zadbać o zaspokojenie jego potrzeb. Ukazać konsekwencje niewłaściwego postępowania dla niego i dla otoczenia. Uczyć szanowania innych i respektowania ich praw, pomagania drugiemu, rzetelnego wypełniania obowiązków domowych i szkolnych. Dbać o wysoki poziom nauczania i wychowania, bo większość dzieci trudnych to uczniowie mający problemy w nauce. Stwarzać sytuacje pozwalające odnosić sukcesy uczniom, kształtować i rozwijać wielostronne zainteresowania, wypełniając czas wolny wartościowymi zajęciami.
We wprowadzaniu norm i zasad właściwego postępowania oraz w ich przestrzeganiu w codziennym życiu potrzebne są pozytywne wzory, autorytet rodzica, nauczyciela-wychowawcy. Pozytywnie zintegrowane grono pedagogiczne powinno solidarnie przezwyciężać trudności wychowawcze, a rodzice powinni wspierać działania podejmowane przez szkołę. Dziecko, dla którego mamy czas, dziecko rozumiane, kochane, odnoszące sukcesy szkolne, wychowuje się łatwiej…
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 09-2017 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- ks. Andrzej Zwoliński
Pokolenie buntu i agresji - s. M. Urszula Kłusek SAC
Samotność dziecka - Urszula Olek
Kształtowanie posłuszeństwa - ks. Marek Dziewiecki
Dwie wolności - Patryk, lat 12
Koszmar mojego dzieciństwa - Ryszard Podgórski
Nihilizm jako kryzys tożsamości - Alicja Janiak
Dziecko w pedagogii J. Korczaka - Elżbieta Trojan
Praca nad agresywnymi zachowaniami wychowanka (bibliografia) - s. Aniela Krupa
Kurator sądowy pomocą rodzinie dysfunkcyjnej - Ewa Gałązka
Ochrona dziecka przed pornografią - Łukasz Mróz
Między anarchią a totalitaryzmem - Ewa Gałązka
Uczeń trudny – jak skłonić go do nauki? - Mateusz Błażejewski
Chcę być tam, gdzie ty, Jonatanie! - Agnieszka Balon, Danuta Żwirowska
Niebezpieczne lekarstwa. Scenariusz zajęć z dziećmi z kl. 0–III - Anna Górecka
Problemy wychowawcze – jak im zapobiegać? Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie szóstej - Dorota Wawrzyn
ABC o narkotykach - Barbara Krupińska
Zachowania ryzykowne – zestaw pytań konkursowych - Dorota Zimoń
Przypowieść o marnotrawnych dzieciach - Grażyna Chrostek-Żugaj
Los nam, zesłańcom, nie skąpił doznań. Scenariusz teatralny - Małgorzata Sasin
Poszukiwacze skarbów Skarb mego serca. Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy II i III
Okładka fot. 123rf.com