
Początek roku szkolnego dla wielu młodych ludzi to okres trudny – często nowa szkoła, nowa klasa, nowi nauczyciele. Dlatego ważne jest, aby każdy uczeń odnalazł swoje miejsce we wspólnocie szkolnej, był akceptowany przez zespół klasowy, miał wsparcie ze strony rówieśników i nauczycieli, aby troszczył się o swoją klasę, swoją szkołę, aby chętnie podejmował pracę nad własnym rozwojem.
Wspólna nauka, samorządność uczniowska, wspólne spędzanie czasu wolnego, wspólna zabawa powinny pomóc młodym ludziom odnaleźć się między sobą. Zintegrowany zespół klasowy ma być grupą rówieśniczą pozytywnego oddziaływania na każdego ucznia.
Pierwsze dni i tygodnie nowego roku szkolnego to czas integrowania zespołów klasowych, uczenie się „bycia razem”, okres o szczególnym wymiarze wychowawczym. Budowanie właściwych relacji osobowych, wzajemnego zaufania, zapoznawanie uczniów z organizacją życia w klasie, w szkole, zawieranie kontraktów, ustalanie regulaminów, ustalanie programów i planów działania. Jest to czas budzenia tęsknoty za tym co lepsze, czas planowania budowy lepszego świata. Te pierwsze spotkania, rozmowy i ustalenia mogą przyczynić się do tego, że będziemy mieli wśród uczniów mniej egoizmu a więcej myślenia, mówienia i działania społecznego, dostrzegania i troszczenia się o innych.
W szkole uczeń ma swoje prawa, ale ma także obowiązki. Sytuacje szkolne zmuszają uczniów do refleksji nad normami postępowania i zachowania, a także do refleksji nad powinnościami i obowiązkami uczniowskimi. Uczeń w szkole powinien czuć się dobrze, rozwijać swoje zdolności i zainteresowania, mieć możliwość prowadzenia doświadczeń, dokonywania szkolnych odkryć naukowych i odczuwania satysfakcji z samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Nie wystarcza powtórzenie poznanych wiadomości, trzeba nauczyć się samodzielnie rozwiązywać problemy, być kreatywnym. Trzeba wierzyć w swoje zdolności i umiejętności, w pełni je wykorzystywać i nie poddawać się trudnościom.
Odpowiedzialne wychowanie wymaga poświęcania czasu dzieciom i młodzieży, wychowawców dojrzałych i kochających uczniów, którzy towarzyszą młodemu człowiekowi w roli przewodnika, wspomagając rozwój osobowy. Wychowawców, którzy w duchu miłości, zaufania i cierpliwości będą ukazywać autentyczne wartości, będą mobilizować do nauki, zachęcać do podejmowania trudu samowychowania.
Na początku roku szkolnego życzę uczniom sukcesu w zdobywaniu wiedzy, a nauczycielom–wychowawcom satysfakcji z realizacji swojego powołania.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 09-2007 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- „Nasze czasy wołają o świętych nauczycieli”
- Apel do Polskich Nauczycieli
- Sylwia Palka
Duszpasterstwo nauczycieli było i jest potrzebne – rozmowa z o. dr. Pawłem Mynarzem O. Cist. - Dominika Dworakowska−Marinow
W krainie jednorożców - s. M. Urszula Kłusek SAC
Przegrane dzieci? - Jerzy Winczek
Rada rodziców w szkole - ks. Marek Dziewiecki
Mądrość i nauka - Marek Babik
Agresja seksualna w szkole - Joanna Nowak
Wstydliwość seksualna - Helena Radziewicz
Wychowanie patriotyczne w edukacji wczesnoszkolnej - Kazimierz Pietraszko
Ceremoniał pocztu sztandarowego - Barbara Bednarczyk
Poznaj siebie i innych - Anna Bokalska
Budowanie wzajemnego zaufania. Zajęcia integracyjne dla pierwszych klas gimnazjum - Czesław Mirosław Szczepaniak
Bohaterowie Biblii – cz. VIII (rozmowy z ks. Janem Twardowskim) - Marzena Joanna Gębczyńska
Poznajemy nasze zalety. Konspekt lekcji wychowawczej w klasach IV i V szkoły podstawowej - Renata Broniecka
Nauka współzawodnictwa. Spotkanie integracyjno−sportowe dla klas sąsiadujących szkół podstawo-wych - Korzenie i skrzydła – konkurs na programy, konspekty i scenariusze teatralne o tematyce patriotycz-nej
Okładka i grafika w numerze: ks. Mirosław Barański