Tempo życia sprawia, że brakuje nam czasu na spotkania, rozmowę, na prowadzenie dialogu, który odgrywa szczególną rolę w relacjach międzyludzkich. Dialog pomaga w odkrywaniu siebie, wzajemnym poznaniu, dochodzeniu do uzgodnień, które powinny być przestrzegane przez wszystkie strony. Dialog wymaga wspólnej płaszczyzny porozumienia, umiejętności rozmowy i słuchania, zrozumienia różnych punktów widzenia danego problemu. Potrzebny jest czas na uważne, aktywne słuchanie, niezbędne jest poczucie porozumienia i otwartości, szacunek i życzliwość wobec siebie.
Postawa dialogu umożliwia proces wychowania i samowychowania, uczy miłości i szacunku do drugiego człowieka. Jeżeli dzieci i młodzież traktujemy z życzliwością, to z większą otwartością mówią oni o odczuciach i przeżyciach, są bardziej odpowiedzialni i samodzielni, osiągają lepsze wyniki w kształceniu. Aktywne słuchanie pobudza do myślenia, zwiększa zainteresowanie rozmawiających i pomaga w podjęciu właściwych decyzji. Wysłuchanie ze zrozumieniem wyzwala otwartość, przekonanie, że zawsze można być sobą. Postawa dialogu poprawia relacje z drugimi, pozwala odkryć własne ograniczenia, ukazuje kierunek potrzebnych zmian.
Aktywne uczestnictwo w dialogu rozwija zdolność do odpowiedzialnego podejmowania decyzji i ma szczególne znaczenie w procesie wychowawczym.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 06-2017 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Danuta Bula
Pedagogika dialogu ks. prof. Janusza Tarnowskiego - Elżbieta Wójcik
Komunikacja w rodzinie - s. M. Urszula Kłusek SAC
Aby słowo nas prowadziło… - Łukasz Mrózek
Warto rozmawiać… - Barbara Trzos
Ojciec ubogich i nędzarzy - Bożena Weber
Pomiędzy sztuką a świętością. Rok Świętego Brata Alberta - Romana Cynk
Wiersze - Katarzyna Padło
Słowa, które strącają w niebyt - Ewa Gałązka
Dialog w wychowaniu - Alicja Janiak
Integralność rozwoju dziecka w teorii i praktyce korczakowskiej - ks. Marek Dziewiecki
Trzy kroki - Izabela Faleńczyk, Małgorzata Sasin
Mój talent moim bogactwem. Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy II i III - Małgorzata Sasin
Świadectwo i talenty - Barbara Charczuk
Budowanie więzi z dzieckiem. Scenariusz na spotkania z rodzicami - Anna Górecka
Rola dialogu we współczesnym świecie. Scenariusz lekcji wychowawczej lub lekcji języka polskiego dla klasy VI - Elżbieta Ciemięga
Wzrastanie w wartościach narodowych i chrześcijańskich. Program lekcji wychowawczych dla szkoły ponadgimnazjalnej lub III klasy gimnazjum
Okładka fot. Pixabay.com