Wzrost ku dojrzałości dokonuje się etapami i trwa długo. Od jakości wykształcenia i wychowania zależy sens i wartość życia młodych oraz zmiany zachodzące wokół nas i w świecie. Zakończenie roku szkolnego zachęca do refleksji nad skutecznością kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży.
Rok szkolny to dla uczniów czas poznawania swoich możliwości, czas aktywności i rozwoju samodzielności, kształtowania życiowych aspiracji. To przygotowywanie młodego człowieka do ustawicznego kształcenia, do samodoskonalenia, do zgodnego współżycia i współdziałania z innymi. Dlatego analizuje się przebytą drogę oraz ocenia rezultaty kształcenia fizycznego, umysłowego, duchowego, oceny końcowe, wyniki egzaminów zewnętrznych, wyniki matur, porównuje się wskaźniki EWD. Czy uczeń kończący dany typ kształcenia przechodzi na kolejny etap dobrze przygotowany? Czy po skończeniu szkoły ponadgimnazjalnej wchodzi w dorosłość jako osoba odpowiedzialna i dojrzała? Młodzi ludzie potrzebują autorytetów i jasnych zasad. Czekają na drogowskazy i dorosłych przewodników, którzy pomogą im wyrazić to, co w nich jest najlepsze. Najwłaściwszym przewodnikiem jest rodzic, nauczyciel- wychowawca, który żyje zgodnie z wartościami przekazywanymi dzieciom, jest człowiekiem życzliwym i autentycznym. Chodzi o to, aby w czasie nauki troszczyć się o optymalny rozwój osobowości wychowanka, optymalne uspołecznienie i jego aktywność twórczą.
Co roku tysiące młodych ludzi kończy szkoły ponadgimnazjalne i studia wyższe. Formalnie spełniają warunki, aby się usamodzielnić, podjąć pracę, realizować swoje powołanie. Jednak mają oni trudności ze znalezieniem pracy, nie widzą realnych perspektyw, nie mają pomysłu na to, co zrobić ze swoim życiem. Potrzebne jest ściślejsze powiązanie kształcenia z rynkiem pracy, aby zmniejszyć bezrobocie wśród młodych, konieczne są nowe uregulowania prawne, ułatwiające start zawodowy absolwentów szkół. Trzeba zatrzymać młodych ludzi w kraju, stwarzając im lepsze warunki realizacji aspiracji zawodowych i życiowych.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 06-2016 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Katarzyna Dobrochowska-Łopuch
Młodzież czasów przemian społecznych - s. M. Urszula Kłusek SAC
Widzimisię - Urszula Solińska
Czynniki kształtujące aspiracje życiowe młodzieży - Elżbieta Trojan
Aspiracje. (Bibliografia w wyborze) - Agnieszka Nadzieja-Maziarz
Osobowość a przystosowanie społeczne młodzieży - Oprac. ADAMED SmartUP
Życiowe dylematy maturzysty - Daniel Buchowiecki
Młodzi o młodych - ks. Marek Dziewiecki
Portret współczesnego nastolatka - Jolanta Tęcza-Ćwierz
W świecie dobra i piękna. Wywiad z Agnieszką i Szymonem Grzelakami - Małgorzata Mróz
Jak wspomagać rozwój dziecka zdolnego? - Artur Mendrala
Klucz do kariery - Małgorzata Żmuda
Uczyć żyć - Danuta Bula
Czego pragną dzieci? - Wanda Terlecka
Procedura in vitro - Anna Pasiowiec
Czas twoim sprzymierzeńcem. Konspekt lekcji wychowawczej dla uczniów gimnazjum - Elżbieta Gut
Koleżeństwo a przyjaźń. Konspekt zajęć wychowawczych w klasie V szkoły podstawowej - Renata Kania
Nasze uczucia i emocje. Konspekt lekcji wychowawczej w klasie VI szkoły podstawowej - Anna Figlus
Poemat moralisty (monodram)
Okładka: fot. Pixabay.com