Uczeń w trakcie kształcenia musi przejść wiele progów edukacyjnych. Pokonywanie ich przyniesie więcej dobrego niż złego, gdy uczeń na poprzednim etapie nabędzie wiele pozytywnych zmian rozwojowych, cech adaptacyjnych, wiadomości, umiejętności oraz kwalifikacji i kompetencji przewidzianych dla kolejnego etapu kształcenia. Ułatwią one dobry start w nowej klasie, nowej szkole, pozwolą na łagodne przechodzenie z jednego etapu nauczania do drugiego. To przejście winno być łatwe, bezpieczne, dające szansę na rozwój.
Pokonywanie progów edukacyjnych zależy od dojrzałości szkolnej, emocjonalnej, intelektualnej, od samodzielności i systematyczności dziecka. Dziecko 6–7, letnie z radością idzie do szkoły, mając duże możliwości szybkiego rozwoju. Pierwsze lata nauki decydują o sukcesie całej edukacji ucznia. W naszych szkołach edukacja wczesnoszkolna jest przyjaznym i najbezpieczniejszym środowiskiem dla ucznia, jest solidnym fundamentem dalszego kształcenia. Uczeń klasy IV musi przystosować się do wielu nowych wymagań: nauczania przedmiotowego, korzystania z nowych podręczników, nowego systemu oceniania, nowych nauczycieli oraz zwiększonego obciążenia nauką. Przy dobrze prowadzonej pracy wychowawczo-dydaktycznej przekraczanie tego progu nie sprawia uczniom większych trudności.
Podjęcie nauki w gimnazjum wiąże się ze zmianą otoczenia, zwiększeniem wymagań edukacyjnych, problemami koleżeńskimi, większą ilością zadań domowych oraz brakiem czasu wolnego. Na tym etapie edukacyjnym zdecydowanie więcej uwagi poświęca się dydaktyce niż kwestiom wychowawczym – jest to próg trudny do pokonania. Gimnazja często są negatywnie oceniane w środkach społecznego przekazu, jak i w obiegowych opiniach, stąd ujawniają się lękowe reakcje uczniów przed rozpoczęciem w nich nauki. Z kolei wybór szkoły ponadgimnazjalnej i przyszłego zawodu to zadanie trudne i odpowiedzialne, ale młodzież w tym wieku jest bardziej dojrzała, samodzielna, ma sprecyzowane aspiracje edukacyjne, dużo wymaga od siebie i od innych.
Łagodniejsze pokonywanie progów edukacyjnych zależy od dobrego przygotowania uczniów do nauki na kolejnym poziomie nauczania. Duże znaczenie ma także współdziałanie nauczycieli w ramach pracy opiekuńczo- -wychowawczej oraz współpraca nauczycieli-wychowawców z rodzicami.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 06-2014 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Katarzyna Dobrochowska-Łopuch
Szanse wyboru dróg życiowych - Beata Teresa Sabat
Rozwój dzieci sześcioletnich - ks. Marek Dziewiecki
Sześciolatek w szkole - Gertruda Zając
Pierwszoklasista w szkole - Eksperci serwisu Bazgroszyt.pl
Czy Twoje dziecko jest gotowe do szkoły? - s. M. Urszula Kłusek SAC
Szkolne progi i wyzwania - Agata Stypuła, Maria Rosiek
Dziecko w klasie IV - Natalia Maria Ruman
Między rozumem i emocjami a ciałem - Urszula Walijewska
Tyrania seksualizacji - Patrycja Kozera-Mikuła
Gimnazjalista u progu dorosłości - Dominika Dworakowska
Uczeń szkoły ponadgimnazjalnej pośród tekstów kultury - Jadwiga Jawor-Baranowska
Listy z przyszłości - Alicja Smoczeńska, Małgorzata Półtorak
Pokonujemy II i III próg szkolny - s. Felicyta (Lidia Świerz)
Czas. Scenariusz na zakończenie roku szkolnego dla VI klasy szkoły podstawowej i gimnazjów
Okładka: fot. www.stockfreeimage.com