Okres dojrzewania to czas rodzenia się na nowo człowieka, czas buntu, wzlotów i upadków, zakochiwania się i rozstawania. Dziewczęta i chłopcy zakochują się szybko i bez pamięci, nie widząc świata poza swoją sympatią. Liczy się tylko czas spędzony z tą osobą lub czas poświęcony na myślenie o tej osobie. Pierwsza miłość buduje poczucie własnej wartości, testuje swoją atrakcyjność i pozycję w grupie. Atrakcyjność interpersonalna zależy od urody, chęci przebywania z daną osobą, od szczerości, życzliwości, od interesowania się drugą osobą. Nastolatek musi przeżyć młodzieńcze uniesienia, by przygotować się na jedyną, wielką i dojrzałą miłość. Od pozytywnych doświadczeń w tym okresie zależy, czy będzie nawiązywał prawidłowe relacje w dorosłości. Zauroczenie, zakochanie, przyjaźń to etapy nastoletniej miłości. Niekiedy trwają długo i kończą się udanym, szczęśliwym małżeństwem dorosłych osób.
Temat zakochania, miłości, seksualności należy podejmować z nastolatkami. Miłość to najpiękniejsze i najważniejsze uczucie. „Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest. Miłość nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się pychą, nie dopuszcza się bezwstydu” (1Kor). Trzeba uczyć młodych pięknej miłości, opartej na zaufaniu i odpowiedzialności za siebie i kochaną osobę, dotrzymywania danego słowa, przysięgi, wspierania w trudnościach. Chronić młodych przed podejmowaniem ryzykownych zachowań – wczesną inicjacją seksualną, pornografią.
Uczeń może okazywać swoje uczucia, ale musi respektować obowiązujące normy. Należy jednolicie reagować na zachowania seksualne w szkole. Statut szkoły i regulamin powinny regulować te kwestie. Nauczyciele winni podejmować decyzje wynikające z prawa wewnątrzszkolnego.
Zakochani pod wpływem uczucia zmieniają się zewnętrznie i wewnętrznie. Starają się być piękniejsi i lepsi. Gdy proces dojrzewania przebiega bezpiecznie i naturalnie, z zachowaniem fizycznego dystansu, wierności, wówczas pozwala doświadczyć wielu pozytywnych emocji. To czas dorastania do tego, by w przyszłości zawrzeć małżeństwo i założyć rodzinę. Tylko w małżeństwie akt seksualny wyraża pełne zespolenie fizyczne, uczuciowe i duchowe, gdy pozostaje otwarty na życie. W tym numerze „Wychowawcy” zamieszczamy obszerny materiał pro-life Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 03-2019 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Bogna Białecka,
Miłość oczyma nastolatków - Marek Babik,
Jak reagować na zachowania seksualne w szkole? - s. M. Urszula Kłusek SAC,
O nadmiernej temperaturze uczuć - Joanna Dyduch-Kutyba,
Czysta miłość - Elżbieta Trojan,
Zakochany nastolatek. Jak rozmawiać z dzieckiem o pierwszej miłości? (bibliografia w wyborze) - Romana Cynk,
Przestrzeń wolności w życiu rodziny - Bp Piotr Turzyński,
O fundamencie, o księżach i o pustce - Marta Gralik,
W poszukiwaniu wychowawczych alternatyw - Materiał edukacyjny,
Cud poczęcia - Zofia Kończewska-Murdzek,
Najważniejszy okres w życiu człowieka - Barbara Charczuk,
Metody rozpoznawania płodności zwane Naturalnym Planowaniem Rodziny (NPR) - Barbara Charczuk,
Metody rozpoznawania płodności – lekcja dla uczniów - Materiał edukacyjny,
Drugie imię Kasi - Katarzyna Urban,
Otwieramy świat - Barbara Charczuk,
Szacunek dla siebie i innych - Piotr Guzdek,
Prawidłowe wsparcie rodziny w doświadczeniu śmierci dziecka w wyniku poronienia - Dorota Niedźwiecka,
Ludzie poczęci metodą in vitro chorują - Kamila Gałuszka
In vitro zdrowie a kobiety
Okładka: fot. Pixabay.com