
W procesie wychowawczym ważne miejsce zajmuje kształtowanie i rozwijanie trwałych i wielostronnych zainteresowań dzieci i młodzieży, w interakcji człowiek – świat. Zadaniem rodziców i wychowawców jest ustawiczne podtrzymywanie i rozbudzanie naturalnej ciekawości dziecka do poznawania świata, troska o rozwój wyobraźni młodego człowieka, umiejętności myślenia, samodzielności, wytrwałości i pracowitości. To ukierunkowana aktywność poznawcza, działania praktyczne powiązane z przeżywaniem różnorodnych uczuć. Po tym, jaką aktywność dziecko wybiera samodzielnie i z upodobaniem, jakimi sprawami i rzeczami chętnie się zajmuje, rozpoznajemy jego zainteresowania i uzdolnienia.
Kategorie zainteresowań zmieniają się z wiekiem ucznia – może to być sport, muzyka, moda, film, języki obce, zagadnienia popularnonaukowe. Podsuwanie odpowiednich książek, zadań, problemów, tematów prac badawczych pobudza ciekawość młodych ludzi. Odkrywanie problemów na własną rękę, kontakt z osobami zainteresowanymi daną dziedziną, spotkania z rówieśnikami o podobnych zainteresowaniach w kołach przedmiotowych, artystycznych, sportowych dają dziecku przekonanie, że świat jest ciekawy i wart zainteresowania.
Czytaj dalej →