
Nauczanie i uczenie się ściśle łączy się z ocenianiem. Ocenianie szkolne polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli, egzaminatorów poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych. Celem oceniania jest informowanie ucznia, rodziców o poziomie osiągnięć, o uzdolnieniach dziecka, motywowanie ucznia do uczenia się oraz stałe doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno−wychowawczej szkoły. Uczeń jest pierwszym i najważniejszym adresatem oceny. Ocena powinna skutecznie wspierać uczenie się ucznia, powinna być sprawiedliwa, wymierna i obiektywna.
System oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego podlega stałym modyfikacjom, ciągle się doskonali i przyczynia się do wzrostu kompetencji pomiaru dydaktycznego. Każdy system ma słabe i mocne strony, bo szkoła ma wspomagać wszechstronny rozwój ucznia, kształtować jego pełną osobowość, a nie tylko przygotowywać do zdania egzaminu, zdobywania dobrych ocen. Widzimy brak ścisłej korelacji pomiędzy ocenami szkolnymi i ocenami z egzaminu zewnętrznego.
Czytaj dalej →