Media są wszechobecne w codziennym życiu. Wpływają na kształtowanie postaw i zachowanie odbiorców, kreują wizerunek świata. Dzięki współczesnym mediom każdy z nas może być autorem i odbiorcą tekstu, obrazu, dźwięku. Internet, telefon komórkowy, smartfon mają wiele zalet, umożliwiają pozyskanie potrzebnych informacji, prowadzenie dyskusji naukowych, wyrażanie swoich poglądów, zawieranie bądź odnawianie znajomości, zwrócenie uwagi na ważny społecznie problem. Oczywiście, można też propagować poprzez media pomysły destrukcyjne. Treści, inicjowane akcje, zarówno pozytywne jak i negatywne, bardzo szybko się rozprzestrzeniają, mogą mieć zasięg globalny.
Aktywność wirtualna wśród dzieci i młodzieży jest bardzo modna. Młode pokolenie nie wyobraża sobie życia bez ustawicznego kontaktu z mediami. Stali lokatorzy wirtualnej rzeczywistości twierdzą, że jeżeli czegoś nie ma w Internecie, to w realnym świecie nie istnieje. Sieć stwarza im możliwość kreowania swojej osobowości, ucieczki od problemów, rozrywki, odpoczynku, gry, ustawicznego lajkowania. Surfowanie po sieci staje się dla młodych ludzi tak pasjonującym zajęciem, że zaniedbują swoje obowiązki. To ryzykowne, wymykające się spod kontroli zachowanie przejawia się w nieustannym sprawdzaniu w sieci reakcji innych na ich wpisy, w braku umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych bez dostępu do sieci, w izolacji społecznej, w poczuciu przymusu korzystania z Internetu, w obniżeniu wrażliwości moralnej, w oderwaniu od realnego świata.
Trzeba przygotować dzieci i młodzież do świadomego, krytycznego, odpowiedzialnego i selektywnego korzystania z mediów – wyposażać ich w kompetencje i umiejętności tworzenia i nadawania przekazów medialnych. Należy uczyć umiejętności współpracy przy użyciu nowoczesnych technologii oraz rozpoznawania zagrożeń, niebezpieczeństw czyhających w sieci. Potrzebna jest edukacja medialna, by lepiej rozumieć media, umieć z nich efektywnie i kreatywnie korzystać. Siecioholizm nie może stać się plagą XXI wieku!
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 11-2016 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Maria Słobodzian
Social media wśród nastolatków - Anna Michniuk
Aktywność internautów w mediach społecznościowych - s. M. Urszula Kłusek SAC
Wirtualna sieć - Joanna Jaworska
Zaplątani w sieć - Elżbieta Trojan
Uzależnienie dzieci i młodzieży od telewizji i komputera (bibliografia w wyborze) - Barbara Trzos
Ciemna strona monitora - ks. Marek Dziewiecki
Społeczeństwo informatyczne - Katarzyna Bocheńska-Włostowska
Kreatywne kształcenie - Stanisława Dzwonkowska
Uzależnienie od mediów - Urszula Tokarska
Wychowanie patriotyczne w rodzinie - Anna Parafiniuk, Rafał Semołonik
11 listopada – święto naszej Ojczyzny. Scenariusz zajęć patriotycznych dla dzieci 6–7-letnich z przedszkoli i szkół katolickich - ks. Andrzej Zwoliński
Wojenne zesłania Polaków - Katarzyna Olszewska
Filmy animowane dla dzieci - Elżbieta Trojan
Narodowe Święto Niepodległości (bibliografia w wyborze) - Małgorzata Gogolewska-Tośka
Komputer jako narzędzie edukacji małego dziecka - Jolanta Sasin
Wiedz@ cię obroni – bezpieczny komputer. Scenariusz zajęć na godzinę wychowawczą w klasie VI