Media są pomocne w poszerzaniu wiedzy, doskonaleniu umiejętności, w samowychowaniu. W domu i w szkole niezbędne jest wychowanie dzieci do umiejętnego korzystania z mediów, aby środki społecznego przekazu były źródłem dobra, a nie zła. Potrzebne jest nie tylko sprawne posługiwanie się sprzętem audiowizualnym, ale także kompetencje intelektualno-kulturowe umożliwiające odbiór świadomy, krytyczny, wartościujący. Dlatego należy wskazywać, jak najlepiej korzystać z mediów. Uczyć wybierania wartościowych propozycji z Internetu, telewizji, radia, prasy, które rozwijają wyobraźnię, intelekt, wrażliwość. Uczyć odrzucania treści, które promują zachowania nieetyczne, aspołeczne, przemoc, agresję.
Aby zmniejszyć szkodliwy wpływ mediów na psychikę dziecka, należy ograniczyć czas i weryfikować jego dostęp do mediów. Odbiór i interpretacja przekazu medialnego winna odbywać się w towarzystwie osoby dorosłej. Nadmierne zanurzenie się w świecie wirtualnym prowadzi do problemów z koncentracją uwagi, wyłączania procesów myślowych, przyczynia się do problemów z nauką. Młody człowiek nie może bezmyślnie ulegać mediom, uzależniać się od nich. Potrzebuje alternatywy dla komputera, udziału w innych atrakcyjnych zajęciach (sport, rekreacja, gry planszowe, konkursy, zajęcia artystyczne), aby nie czuć się opuszczonym, samotnym.
Nowe media, nowe technologie, Internet są powszechnie dostępne w szkołach. Proces nauczania i uczenia się wspomagają i uatrakcyjniają tablice interaktywne, projektory multimedialne, skanery, drukar-ki, komputery. Nowe technologie pozwalają łączyć nauczanie tradycyjnego z e-learningiem. Nauka na od-ległość jest doskonałym uzupełnieniem edukacji stacjonarnej, to wielka szansa dla kształcenia ustawicz-nego w przyszłości. Trudno sobie wyobrazić współczesne społeczeństwo bez Internetu, bez mediów, ale uczmy korzystania z nowych technologii rozważnie i z umiarem.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 11-2015 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Patrycja Woźniak
Media w służbie człowiekowi - s. M. Urszula Kłusek SAC
Świat mediów - Monika Bombol-Lagha
Komputer dziecinnie prosty - Aleksandra Bałdyga
Rola mediów w wychowaniu dzieci - Urszula Tokarska
Internet a wychowanie w rodzinie - ks. Marek Dziewiecki
Kultura słowa - Danuta Bula
Internet a świat sztuki - Elżbieta Trojan
Wychowanie do patriotyzmu. Zestawienie bibliograficzne w wyborze - Anna Michniuk
Praca w chmurze: zdalnie, wirtualnie, ale razem - Ilona Gołębiewska
E-learning – moda czy konieczność? - Mateusz Mazurek
Czy zadania domowe mają jeszcze jakiś sens? - Sylwia Polcyn-Matuszewska
W świecie wirtualnych bohaterów. Scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas I–III, V, VI - Jolanta Tęcza-Ćwierz
Zagrożona wolność. Rozmowa z uczestnikami Marszu Niepodległości w Warszawie w 2014 roku - Teresa Olearczyk
Zaduma cmentarna - Elżbieta Bulik
Jasełka po żywiecku - Ewa Gałązka
Pozyskiwanie informacji z Internetu. Scenariusz zajęć komputerowych – klasa V - Elżbieta Trojan
Internet w edukacji i wychowaniu. Zestawienie bibliograficzne w wyborze
Okładka: fot. Pixabay.com