11/2017 Edukacja medialna

okladka_11-2017 Wszyscy uczestniczymy w świecie medialnym. Dociera do nas mnóstwo informacji, prawdziwych i nieprawdziwych, dobrych i złych. Musimy nauczyć się racjonalnego i bezpiecznego korzystania z mediów, bo często mamy do czynienia z manipulacją informacją, obrazem, oszustwem medialnym. Dzieci i młodzież ustawicznie korzystają z interaktywnych mediów, bardzo sprawnie posługują się nowymi technologiami. Dla nich nieważne staje się to, co jest w rzeczywistości, liczy się tylko przekaz medialny. Starają się być na bieżąco w sieci, chcą być poinformowani i być informatorami. Brak aktywności w sieci równa się z nieistnieniem w życiu realnym. Ale bierne i nierozważne korzystanie z mediów nie rozwija intelektualnie, moralnie, estetycznie – jest stratą czasu. Czytaj dalej

10/2017 Osoba pedagoga

okladka_10-2017 Wmawia się nam, że nie ma obiektywnej prawdy, że każdy może mieć swoją prawdę i swoje normy etyczne. Ale brak zewnętrznego i obiektywnego punktu odniesienia sprawia, że wolność człowieka staje się „samo-wolą”. W wychowaniu młodego pokolenia muszą pojawić się czytelne drogowskazy i mądrzy przewodnicy. Niezbędny jest autorytet, który staje się wzorem postępowania, pozwala twórczo budować swoją osobowość. Funkcją autorytetu jest oddziaływanie na emocje, sposób myślenia, hierarchię wartości, decyzje, postępowanie. Dobry przewodnik nie chce uzależnić młodego człowieka od siebie, ale pragnie doprowadzić go do mądrego korzystania z wolności. Czytaj dalej

09/2017 Problemy wychowawcze

okladka_09-2017 Przed nami kolejny rok szkolny, czas wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. Od rodziców, od dojrzałości osobowościowej i kompetencji psychopedagogicznych nauczycieli-wychowawców zależy, jakie będą kolejne pokolenia. Wśród dzieci i młodzieży szkolnej zauważamy sporo niepokojących zachowań. Uczniowie lekceważą normy przyjęte w regulaminie szkolnym, kłamią, używają nieprzyzwoitych słów, są napastliwi w słowach i czynach, nie interesują się nauką, nie wykonują poleceń nauczyciela, niszczą mienie szkolne. Stosują cyberprzemoc, wagarują, uciekają z domu, kradną, piją alkohol, zażywają narkotyki. Przyczyny trudności wychowawczych tkwią w dziecku (przyczyny biopsychiczne, źle ukierunkowana aktywność własna dziecka) i w środowisku: niezaspokojone podstawowe potrzeby dziecka, nadmierne wymagania, negatywne wzory postępowania w rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej. Złe zachowanie ucznia często jest rezultatem niskiej samooceny oraz niepowodzeń szkolnych. Czytaj dalej

07-08/2017 Wychowanie seksualne

okladka_07-08-2017 Rodzina jest najważniejszą grupą życia społecznego. W rodzinie dziecko znajduje zrozumienie i wsparcie, jest wprowadzane w świat wartości, uczy się wzorów społecznego postępowania. Tylko poprzez osobiste doświadczenie miłości dziecko wie, czym jest miłość i uczy się miłości, uczy się okazywać ją innym. Szkoła wspiera rodziców poprzez realizację zajęć „wychowanie do życia w rodzinie”, przekazując rzetelną informację o seksualności człowieka, o pięknej i odpowiedzialnej miłości. Szkoła jest zobligowana podstawą programową, by uczeń znał argumenty biomedyczne, psychologiczne, społeczne i moralne za inicjacją seksualną dopiero w małżeństwie. Czytaj dalej

06/2017 Dialog w wychowaniu

okladka_06-2017 Tempo życia sprawia, że brakuje nam czasu na spotkania, rozmowę, na prowadzenie dialogu, który odgrywa szczególną rolę w relacjach międzyludzkich. Dialog pomaga w odkrywaniu siebie, wzajemnym poznaniu, dochodzeniu do uzgodnień, które powinny być przestrzegane przez wszystkie strony. Dialog wymaga wspólnej płaszczyzny porozumienia, umiejętności rozmowy i słuchania, zrozumienia różnych punktów widzenia danego problemu. Potrzebny jest czas na uważne, aktywne słuchanie, niezbędne jest poczucie porozumienia i otwartości, szacunek i życzliwość wobec siebie. Postawa dialogu umożliwia proces wychowania i samowychowania, uczy miłości i szacunku do drugiego człowieka. Jeżeli dzieci i młodzież traktujemy z życzliwością, to z większą otwartością mówią oni o odczuciach i przeżyciach, są bardziej odpowiedzialni i samodzielni, osiągają lepsze wyniki w kształceniu. Czytaj dalej

05/2017 Kultura języka

okladka_05-2017 Język, którym się posługujemy, świadczy o nas, jest odbiciem naszego sposobu myślenia, osobowości, naszej kultury. Jest narzędziem myślenia i poznawania świata, wyrażania emocji, umożliwia komunikowanie się i oddziaływanie na innych. Jest składnikiem kultury państwa, który spaja naród, świadczy o jego odrębności oraz wspólnym pochodzeniu. Kultura języka to świadome i celowe posługiwanie się słowem mówionym i pisanym oraz umiejętność poprawnego mówienia i pisania. To słowa prawdy, rzetelne przekazywanie myśli, spokój i szacunek wobec rozmówcy. To rozmowa, która poszerza wiedzę, pomaga, buduje, motywuje do pozytywnego działania. To lektura, która uskrzydla intelektualnie i duchowo. Czytaj dalej
Informacje prawne
Pliki co­okies: Pliki co­okies: Zgod­nie z no­wym pra­wem teleko­munikacyjnym in­for­mu­jemy, że w celu wła­ści­wego świad­cze­nia usług, sto­su­jemy pliki co­okies. Korzy­stanie z na­szego ser­wisu bez zmiany usta­wień do­ty­czą­cych co­okies w Pań­stwa prze­glą­darce ozna­cza, że będą one przez nią po­bie­rane i prze­cho­wy­wane. Wa­runki przecho­wywania lub do­stępu do pli­ków co­okies można okre­ślić w przeglą­darce in­ter­ne­to­wej w swo­im kom­pu­te­rze.
Usługi SMS Premium: Usługę SMS Premium  ob­słu­guje firma Dotpay SA. Regulamin Usług i Serwisów SMSFor­mu­larz do skła­da­nia re­kla­ma­cji. Właś­ci­cie­lem ser­wi­su www.wy­ch­o­waw­ca.pl jest Pol­skie Sto­wa­rzy­sze­nie Na­uczy­cie­li i Wy­cho­waw­ców,  ul. Kro­wo­der­ska 24/3, 31–142 Kra­ków.