Ciąg dalszy programu lekcji wychowawczych o tematyce patriotycznej w szkole ponadgimnazjalnej lub III klasy gimnazjum opublikowanego w „Wychowawcy”
nr 6/2017, s. 30-35.
I miejsce w konkursie „Nie chciejcie ojczyzny, która was nic nie kosztuje”
„WZRASTANIE W WARTOŚCIACH NARODOWYCH I CHRZEŚCIJAŃSKICH”
Klasa II
Tadeusz Kościuszko – bohater narodowy i wzór obywatela (3 scenariusze lekcji)
Lekcja 1
Temat: On ma pomnik ze wszystek ziemi polskiej – pamięć o Kościuszce w pieśni i malarstwie
Cele ogólne:
– Przybliżenie piosenek i dzieł malarskich, poświęconych postaci Tadeusza Kościuszki.
– Ukazanie patriotyzmu jako zasadniczego tematu piosenki i dzieł malarskich oddających hołd Naczelnikowi.
– Wskazanie ponadczasowych treści dzieł kultury.
– Utrwalenie pamięci o Patronie Szkoły poprzez popularyzację pamiątek wydarzeń historycznych, których był uczestnikiem.
Uczeń potrafi:
– Analizować teksty śpiewane w odniesieniu do innych dzieł kultury.
– Wymienić i interpretować utwory, które powstały pod wpływem wydarzeń historycznych.
– Wskazać motywy i symbole, wykorzystywane przez poetów dla oddania tendencji narodowowyzwoleńczych.
Uczeń:
– Zna piosenki dedykowane dawniej i współcześnie Tadeuszowi Kościuszce i żołnierzom kościuszkowskim.
– Rozumie sens dzieł muzycznych i malarskich oraz ich uniwersalne przesłanie.
– Docenia wartość utworów patriotycznych.
– Dostrzega związek wydarzeń historycznych z tendencjami w polskiej sztuce.
– Potrafi docenić walory artystyczne utworów patriotycznych.
Środki i pomoce dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna Prezi, puzzle interaktywne, teksty piosenek, reprodukcje dzieł sztuki, nagrania pieśni patriotycznych z YouTube, 4 komputery z dostępem… Czytaj dalej
Typy edukacji seksualnej: A, B, C
A – wychowanie do czystości – abstynencji seksualnej (chastity education, abstinence-only education)
B – biologiczna edukacja seksualna (biological sex education); promująca przekaz informacji biologicznych oraz wiedzy na temat antykoncepcji, nie uwzględnia zasad etycznych
C – złożona edukacja seksualna zawierająca oba powyższe podejścia (comprehensive sex education)[1].
Polski model „wychowania do życia w rodzinie” przynosi pozytywne rezultaty!
W mediach często podejmowana jest tematyka edukacji seksualnej w polskiej szkole. Często pojawiają opinie mówiące o tym, że w polskim systemie oświaty nie realizuje się edukacji seksualnej młodzieży, co miałoby powodować negatywne skutki dla młodzieży i dla całego społeczeństwa. Tymczasem wprowadzony do polskiego systemu oświaty w 1998 roku „wychowania do życia w rodzinie”, odpowiada edukacji seksualnej typu A.
Stosowanie sztucznych środków antykoncepcyjnych zawsze powoduje negatywne następstwa dla zdrowia fizycznego i psychicznego najczęściej kobiety-żony, której organizm poddawany jest szkodliwemu działaniu różnych preparatów. Takie działanie nie ma nic wspólnego z prawdziwą miłością, nastawioną na troskę o dobro współmałżonka.
Alternatywą dla antykoncepcji są Naturalne Metody Planowania Rodziny. Za ich stosowaniem przemawiają argumenty, których dostarcza wiedza medyczna, fizjologiczna, psychologiczna, ekologiczna, teologiczna i etyczna. Metody NPR są godne polecenia ze względu na swoją skuteczność, która dorównuje, a nawet przewyższa sztuczne środki antykoncepcyjne.