Zajęcia wychowania do życia w rodzinie, godziny wychowawcze, lekcje religii, spotkania
Temat: Dziecko nieplanowane, czyli …
Cel ogólny: Uświadamianie uczniom wartości życia i odpowiedzialności za poczęte dziecko.
Cele szczegółowe:
Uczeń po zajęciach:
- pozna różne podejścia do problemu przerywania ciąży,
- potrafi podać argumenty za obroną życia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci,
- uświadomi, że dziecko w łonie matki wymaga szczególnej troski obojga rodziców,
- przekona się o ważnej roli najbliższych (rodziców, ojca dziecka) w akceptacji poczętego dziecka,
- uświadomi, że aborcja nie jest bezpiecznym „zabiegiem” dla zdrowia i życia kobiety,
- przekona się, że argumenty, którymi posługują się zwolennicy aborcji są fałszywe i wiele kobiet w trudnych sytuacjach im ulega,
- zda sobie sprawę, że organizacje proaborcyjne uruchamiają „przemysł śmierci”, który przynosi duże korzyści finansowe.
Metody i formy:
Film, rozmowa kierowana, praca w grupach, plakat, dyskusja, burza mózgów.
Materiały, środki dydaktyczne:
- Film Nieplanowane.
- Ustawa o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży z dnia 7 stycznia 1993r. (Dz. U. 1993 nr 17, poz. 78 z późn. zm.).
- Koperty z zadaniami do pracy w grupach (Załącznik 1).
- Po 2 arkusze papieru (np. A5 lub większe, razem 8 egz.) dla 4 grup, kolorowe markery, masa mocująca lub magnesy.
- Projektor, ekran, tekst do wyświetlania (Załączniki 2 i 3).
Czas: 45 minut.
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie (2 minuty):
Porozmawiajmy o ważnych problemach poruszonych w filmie Nieplanowane, które dotyczą dopuszczalności przerywania ciąży. Od wielu lat rozgrzewa on emocje. O aborcji mówią politycy i księża; mówią przedstawiciele organizacji feministycznych i obrońców życia; mówią filozofowie i wielu z Was, młodych ludzi. W tych głosach wybrzmiewają różne opinie: od zdecydowanego stwierdzenia, że aborcja jest czymś dobrym i pożytecznym, do nazwania jej brutalnym morderstwem niewinnego człowieka. Emocji związanych z obydwiema postawami doświadczyła Abby Johnson, która jest bohaterką autentycznej historii opartej na jej życiu, opowiedzianej w filmie pt. Nieplanowane.
- Skąd wiedza o aborcji? Rozmowa kierowana (2 minuty).
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę na temat aborcji. Prosi, aby uczniowie powiedzieli, co o niej dotychczas wiedzieli? Skąd czerpali informacje?
(Prowadzący nie pozwala w tym momencie na dyskusję, na rozbudzanie emocji, informując,
że znajdą one miejsce w dalszej części zajęć).
- Plakat. Praca w grupach (20 minut).
a) Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Poszczególne zespoły zajmują miejsce przy stolikach tak, aby można było swobodnie wykonać po dwa plakaty.
Nauczyciel zwraca uwagę na sposób, w jaki kobiety są zachęcane do korzystania z usług klinik aborcyjnych. Z reguły są to fałszywe sformułowania, które mają tworzyć wrażenie dobra i troski. Kłamstwem jest już sama nazwa kliniki: „Planned Parenthood”, czyli „Planowane rodzicielstwo”. Tam dokonuje się aborcji i nie mówi o planowaniu ani o pięknie rodzicielstwa.
b) Zespoły otrzymują po 2 arkusze papieru, szpilki lub „cenki” do przyczepienia otrzymanych haseł, kolorowe pisaki oraz koperty, w których są sformułowania zachęcające dziewczyny/kobiety do skorzystania z usług kliniki aborcyjnej (Załącznik 1).
Zadaniem uczniów jest wykazanie fałszu w otrzymanych stwierdzeniach, którymi posługują się pracownicy kliniki. W argumentacji uczniowie mogą odwołać się do konkretnych scen z filmu.
c) Uczniowie pracując w grupach, przypinają szpilkami lub „cenkami” na arkuszach papieru otrzymane sformułowania (jedno sformułowanie na każdym arkuszu). Tworząc plakat, zapisują markerami wokół hasła swoje przemyślenia, komentarze i wnioski. Mogą je także zobrazować graficznie: symbolami, rysunkami, cytatami, itp.
d) Prezentacja plakatów na forum klasy (umieszczenie ich na tablicy). Omówienie prac przez liderów grup i przedstawienie wniosków.
e) Podsumowanie nauczyciela:
- Aborcja nie jest bezpiecznym zabiegiem dla matki, a tym bardziej dla dziecka.
- Polityka kierownictwa kliniki aborcyjnej nie jest skierowana na pomoc, ale na zysk –ujawnia to zdanie wypowiedziane podczas gali na uroczystości wyboru pracownika roku: „Aborcja jest jak fast food – niezdrowa, ale daje zysk!”.
- Płód nie jest rzeczą pozbawioną czucia; to człowiek we wczesnej fazie rozwoju – odczuwa nie tylko ból, ale też emocje, np. strach.
- Dostępność nigdy nie prowadzi do ograniczenia – to slogan pozbawiony logicznego i empirycznego uzasadnienia.
- Zdarzają się naturalne poronienia – to dramatyczne doświadczenia wielu matek, ale gdy są sprowokowane tabletką poronną, wtedy przestają być naturalne! Jest przecież różnica między naturalną śmiercią a śmiercią spowodowaną przez podanie komuś trucizny.
- Celem działań kliniki nie jest godność kobiety. To frazes, który ma napędzić biznes; celem jest zysk!
- W klinikach aborcyjnych nie przeprowadza się zabiegów, gdy zachodzi konieczność, ale wtedy, gdy „złapie się klienta”. Dobrze przedstawia to scena, gdy Abby, będąc w ciąży, przychodzi do pracy, a Cheryl pyta ją: „Jak kobieta w ciąży może przekonywać inne kobiety do aborcji?”. Widać tu prawdziwy cel kliniki: nie dobro i godność osoby ludzkiej, nie pomoc i ratowanie życia, nie żadna konieczność, ale „przekonywanie kobiet w ciąży do aborcji”.
- Człowiek jest istotą wolną, może sam podejmować decyzje. Ale – jak uczy filozofia
- oraz codzienne doświadczenie – wolność jednego człowieka nie może deptać godności i wolności drugiego. Decyzja o aborcji depcze godność dziecka jako człowieka, niszczy jego wolność i prawo do życia, zabija je. Dokonując aborcji, kobieta dysponuje nie tylko swoim ciałem, ale także ciałem dziecka.
- Emocje, które wywołał film. Burza mózgów (5 minut).
Nauczyciel przypomina uczniom kilka filmowych fragmentów, emitując z projektora lub wywieszając arkusz z poniższym wykazem scen (Załącznik 2):
- Abby ogląda na USG przebieg aborcji.
- Abby przyjmuje tabletkę poronną.
- Komplikacje przy zabiegu młodej dziewczyny, którą ojciec zmusił do aborcji.
- Abby zostaje dopuszczona do specjalnego pomieszczenia – P.O.C. Room (Product Of Cconception), w którym przechowuje się szczątki dzieci po zabiegu aborcji.
- Modlitwa przy pojemnikach ze szczątkami abortowanych dzieci.
Uczniowie nazywają swoje emocje, których doświadczali podczas oglądania tych scen
i zgłaszają, co czują prowadzącemu. Nauczyciel zapisuje je w kolumnie na tablicy.
- Dyskusja (15 minut).
a) Czy oglądanie powyższych scen, które są odzwierciedleniem rzeczywistych faktów może przyczynić się do zmiany stanowiska zwolenników aborcji? Tych osób, które w przerywaniu ciąży nie widzą niczego złego?
b) W jednym z dialogów pada zdanie: „Dziecko jest błogosławieństwem, jeśli są odpowiednie okoliczności”. Czy można zgodzić się z tym stwierdzeniem?
c) Czy kobiety, które są szczęśliwe, kochane i wspierane przez mężów łatwo zdecydują się na aborcję? Zatem …….
d) „STOP aborcji!” czy raczej „STOP Adamie!”, ponieważ …………
- Zakończenie (1 minuta).
W filmie pojawia się informacja o tym, że w jednym z kościołów został zamordowany lekarz dokonujący aborcji. Nauczyciel zadaje do przemyślenia podsumowujące pytanie: czy zamach może być skuteczną formą niszczenia zła?
Załączniki:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Grupa 1.
Przeanalizujcie poniższe argumenty zachęcające dziewczyny/kobiety do dokonania aborcji. Wskażcie w nich niedomówienia, a nawet kłamstwa. Przedstawcie je w graficznej w formie plakatów, umieszczając swoje hasła, komentarze, cytaty, symbole, rysunki, itp.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
- „Zabieg jest bezpieczny”.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
- „Pomagamy dziewczynom, które są w ciąży, na którą nie są gotowe”.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Grupa 2.
Przeanalizujcie poniższe argumenty zachęcające dziewczyny/kobiety do dokonania aborcji. Wskażcie w nich niedomówienia, a nawet kłamstwa. Przedstawcie je w graficznej w formie plakatów, umieszczając swoje hasła, komentarze, cytaty, symbole, rysunki, itp.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
- „Płód niczego nie czuje”.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
- „Celem kliniki jest ograniczenie ilości aborcji przez ich dostępność”.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Grupa 3.
Przeanalizujcie poniższe argumenty zachęcające dziewczyny/kobiety do dokonania aborcji. Wskażcie w nich niedomówienia, a nawet kłamstwa. Przedstawcie je w graficznej w formie plakatów, umieszczając swoje hasła, komentarze, cytaty, symbole, rysunki, itp.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
- „Tabletka poronna – to naturalna droga poronienia”.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
- „Dbamy o godność i prawa kobiet”.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Grupa 4.
Przeanalizujcie poniższe argumenty zachęcające dziewczyny/kobiety do dokonania aborcji. Wskażcie w nich niedomówienia, a nawet kłamstwa. Przedstawcie je w graficznej w formie plakatów, umieszczając swoje hasła, komentarze, cytaty, symbole, rysunki, itp.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
- „Jeśli jest konieczność, dokonujemy aborcji”.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
- „Wolność kobiety polega też na tym, że nikt nie może jej mówić, co ma robić ze swoim ciałem”.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Załącznik 2 – przywołanie niektórych scen z filmu.
- Abby ogląda na USG przebieg aborcji.
- Abby przyjmuje tabletkę poronną.
- Komplikacje przy zabiegu młodej dziewczyny, którą ojciec zmusił do aborcji.
- Abby zostaje dopuszczona do specjalnego pomieszczenia – P.O.C Room (Product Of Cconception), w którym przechowuje się szczątki dzieci po zabiegu aborcji.
- Modlitwa przy pojemniku ze szczątkami abortowanych dzieci.
Załącznik 3 – droga życiowa Abby Johnson
Jeśli wystarczy czasu, albo jeśli prowadzący zaplanuje zajęcia na 60-90 minut, warto prześledzić drogę życiową Abby Johnson:
- pochodzi z tradycyjnej rodziny,
- studiuje na uniwersytecie w Teksasie,
- zostaje wolontariuszką w klinice Planned Parenthood,
- wychodzi za mąż za starszego od siebie mężczyznę i zachodzi z nim w ciążę,
- rozwodzi się; nie chce, żeby cokolwiek łączyło ją z tym mężczyzną – decyduje się na aborcję,
- podejmuje pracę w klinice; rozmawia z pacjentkami; uważa, że namawiając je na aborcję, pomaga im,
- wierzy, że to co robi, jest dobre; mocno angażuje się w pracę,
- wychodzi za mąż, rodzi córkę,
- wciąż pracuje w klinice, awansując na najmłodszego jej dyrektora,
- zaczyna odczuwać niepokój sumienia; rozmawia z protestującymi pod kliniką; rozmawia z matką; czuje, że coś jest nie tak; nie zdradza córeczce, na czym polega jej praca,
- moment zwrotny – ogląda przebieg aborcji na USG; widzi, jak dziecko ucieka przed ssącą pompą, jest rozrywane, przeżywa ból i strach – toczy dramatyczną, przegraną walkę o swoje życie,
- Abby składa rezygnację z pracy w klinice,
- przeżywa nawrócenie, przystępuje do obrońców życia,
- docenia modlitwę tych, którzy stali pod kliniką, gdy była jej dyrektorem – wierzy, że jej nawrócenie może być efektem ich modlitwy; zauważa, że w czasie modlitwy ilość aborcji spada nawet o 75%,
- przez dotychczasowych współpracowników zostaje nazwana zdrajczynią, kierownictwo kliniki składa pozew do sądu m.in. za kradzież dokumentów,
- wygrywa sprawę w sądzie,
- modli się za dzieci; przeprasza je, że nie pozwoliła im się urodzić – rozumie, że dziecko jest darem, błogosławieństwem niezależnie od okoliczności.