W kontekście tegorocznych obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości widoczne jest większe zainteresowanie przeszłością, szczególnie najnowszą historią Polski. W szkołach, w życiu publicznym bardzo często spotykamy się z tematyką historyczną, w środkach społecznego przekazu więcej czasu poświęca się na programy dotyczące historii Polski. Jest to czas edukacji historycznej całego społeczeństwa, budowania naszej tożsamości. Powinniśmy doceniać wiedzę historyczną, bo historia ma wpływ na nasze życie, na politykę wewnętrzną i zewnętrzną, na wybór przyszłości.
Znajomość historii Polski wiąże się z poznaniem ceny wolności, niepodległości, bohaterów narodowych, służby dla Ojczyzny. Historia uczy wdzięczności dla naszych przodków, szacunku do tradycji, poszanowania najwyższych wartości. Młodemu pokoleniu niezbędna jest wiedza i myślenie o przeszłości jako o korzeniach, z których wyrasta. Spora grupa młodzieży szczególnie interesuje się niektórymi wątkami dziejów Polski, zwłaszcza związanymi z odzyskaniem niepodległości, wydarzeniami II wojny światowej, okresu powojennego.
Trzeba jednak pamiętać, że dzieci i młodzież coraz mniej wiedzą o tradycjach narodowych, obce są im realia PRL-u, stanu wojennego oraz historyczne zmiany zachodzące w ostatnich dziesięcioleciach. Budzi niepokój to, że młodzi ludzie w coraz mniejszym stopniu czują się związani z Ojczyzną, tracą zakorzenienie.
Nauka historii w szkole ma duże znaczenie w rozwijaniu uczuć patriotycznych, poszanowania zwyczajów i obyczajów, tradycji, symboli narodowych. Młode pokolenie powinno czuć się odpowiedzialne za dziedzictwo pokoleń, za Polskę – swoją Ojczyznę.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 11-2018 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- ks. Andrzej Zwoliński
Młodzi a historia - Maria Mojzesowicz
Najważniejsza jest Polska - Teresa Król, Jolanta Tęcza-Ćwierz
Świadomy stan miłości Ojczyzny. Rozmowa z Panem Mariuszem Graniczką, dyrektorem XLIV Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Stanisława Konarskiego w Krakowie - s. M. Urszula Kłusek SAC
Historia życiem pisana - ks. Andrzej Orlikowski
W obronie krzyża. Strajk szkolny we Włoszczowej 3–16 grudnia 1984 r. - ks. Marek Dziewiecki
Wykorzenienie dzieci i młodzieży - Dyrekcja i Pracownicy Biura Edukacji Narodowej IPNOdkrywaj historię z Instytutem Pamięci Narodowej
- Patrycja Woźniak
Wychowanie do demokracji - Jan Jarosz
Zakłamany podręcznik - Anna Adamczyk (s. Ewa CSFN)
Podchody patriotyczne. Zajęcia dla klas I–III szkoły podstawowej - Izabela Faleńczyk, Małgorzata Sasin
Niepodległość znaczy wolność. Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klas II i III - Małgorzata Sasin
Opowieść o Niepodległości - Romana Cynk
Dar pokoju za cenę bezinteresownej miłości - Lucyna Budacz
Dzieci z Wrześni – mali obrońcy Ojczyzny. Lekcja wychowawcza lub zajęcia świetlicowe dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej - Paweł Czerwiński
Moje spotkania z dr Wandą Półtawską - Dawid Pyrda
Bracia. Scenariusz teatralny - Elżbieta Trojan
Stan wojenny w Polsce 1981–1983 (zestawienie bibliograficzne w wyborze) - Agata Gołda
Konkurs, który uratował dziecko. Rozmowa z Magdaleną Guziak-Nowak, dyrektorem projektów edukacyjnych Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka
Okładka: fot. Pixabay.com