Małe dzieci są bardzo wrażliwe na dobro i na zło. Interesują się otaczającym je światem, są niestrudzonymi badaczami. Te zalążki ich osobowości trzeba pielęgnować, ustawicznie rozwijać. Nie wolno niszczyć wrodzonej wrażliwości dziecka złym przykładem, działaniami niepedagogicznymi. Dobre wychowanie to m.in. życzliwość, uprzejmość, opanowanie emocji, kultura osobista, zgodne współżycie i współpraca z innymi. Stwarzajmy dzieciom warunki dokonywania dobrych czynów, spełnianych z własnej woli, ustalając zasady: co wolno, a czego nie wolno, kształtujmy dobre nawyki.
Wychowankowie potrzebują przewodników i jasnych zasad. Poszukują wzorów postępowania, autorytetów wskazujących wartości, jakimi trzeba się kierować w życiu oraz ukazania drogi, którą należy podążać. Elementem skutecznego wychowania są pozytywne cechy osobowości wychowawcy, jak: empatia, cierpliwość, kultura osobista, konsekwencja, bogaty zasób wiedzy, spójność słów z postępowaniem. O skutecznym kształceniu i wychowaniu świadczy stopniowy przyrost wiedzy oraz dodatnie zmiany osobowości ucznia- -wychowanka. Potrzebna jest stała troska o optymalny rozwój osobowości wychowanka, jego zdolności intelektualnych, artystycznych, psychomotorycznych, o rozwój duchowy, wyobraźni i twórczego myślenia, o korzystanie z wolności z rozsądkiem i odpowiedzialnością.
Na efekty pracy wychowawczej najczęściej trzeba długo czekać i trudno je ocenić, zmierzyć. W wychowaniu wiele zależy od wzajemnej relacji: wychowanek i wychowawca, od wzajemnego zaufania, czasu na rozmowę, zrozumienia, poważnego traktowania spraw i problemów młodego człowieka. Praca wychowawcza jest trudna i odpowiedzialna – trudna z racji lansowanego relatywizmu moralnego i wolności bez odpowiedzialności. Ale jest to praca piękna i dająca wiele satysfakcji, bo od jej staranności zależy postępowanie i przyszłość wychowanków.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
W Dniu Edukacji Narodowej wszystkim, którzy w codziennym trudzie pomagają i śluza w dorastaniu młodego pokolenia do pełni człowieczeństwa – wiele sił i satysfakcji z nauczycielskiej pracy życzy
Redakcja
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 10-2015 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Jolanta Tęcza-Ćwierz
Nie chcemy seksualizacji naszych dzieci! – mówią polscy rodzice - Ewelina Krzymowska
Profilaktyka, diagnoza i terapia a skuteczność kształcenia - Wanda Kuśmierkiewicz
Skuteczność oddziaływań wychowawczych - Karolina Piotrowska
Osiąganie nauczycielskich zamierzeń - s. M. Urszula Kłusek SAC
O sztuce bycia nauczycielem - Teresa Olearczyk
Dobre wychowanie - Anna Walska
Zawód nauczyciel. Zestawienie bibliograficzne w wyborze - Łukasz Chrzanowski
Takiego chcemy pedagoga - Justyna Mielnik
Pożądane cechy osobowościowe wychowawcy - Patrycja Kaszubska
Autorytet nauczyciela w opinii młodzieży licealnej - Katarzyna Płatek
Treść naszego życia (list) - Ilona Gołębiewska
Przez pryzmat wyników - Anna Kožuh
Kreatywna edukacja - Aneta Rayzacher-Majewska
Korelacja religii z przedmiotami ścisłymi a skuteczność przekazu - Jadwiga Ozdoba
Rola biblioteki w doskonaleniu zawodowym nauczyciela - Aneta Baranowska
Tutoring rówieśniczy - Renata Chortyńska
Przed wyborem szkoły ponadgimnazjalnej. Scenariusz spotkania z rodzicami – klasa III gimnazjum
Okładka: fot. Pixabay.com