Dziecko niepełnosprawne to wyzwanie dla rodziców, rodziny, służby zdrowia, placówek oświatowych. Rodzice dziecka niepełnosprawnego muszą opanować wielki wstrząs emocjonalny i zająć się chorym dzieckiem. Muszą nauczyć się żyć z dzieckiem z niepełnosprawnością, zdobywać wiadomości o dysfunkcjach, o danym schorzeniu, o możliwościach leczenia, rehabilitacji, o specjalnych formach kształcenia i zabezpieczeniu przyszłości takiemu dziecku. Chore dziecko ma wpływ na relacje między rodzicami i na całą rodzinę. Od samego początku najważniejsza jest współpraca rodziców, zrozumienie, pomoc, bo opieka i wychowanie niepełnosprawnego dziecka wyczerpuje fizycznie, psychicznie, generuje większe wydatki finansowe. Takiej rodzinie potrzebna jest pomoc specjalistów, lekarzy, rehabilitantów, terapeutów, a także przedszkola, szkoły, przyjaciół, najbliższego środowiska. Konieczne jest zrozumienie tych rodziców oraz tworzenie grup wsparcia dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym.
Coraz więcej się mówi i pisze o dzieciach niepełnosprawnych. Takich dzieci już się nie ukrywa przed innymi, są obejmowane programami pomocowymi. Ale w opinii rodziców brakuje zorganizowanego systemu pomocy i wsparcia dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Na co dzień brakuje specjalisty, który doradza, układa terapię, wybiera wspólnie z rodzicami odpowiednią dla dziecka ścieżkę kształcenia.
Przedszkole, szkoła jest miejscem, gdzie dzieci niepełnosprawne bawią się, uczą, nawiązują kontakty z rówieśnikami zdrowymi. W placówkach oświatowych należy wspierać funkcjonowanie takiego dziecka w grupie rówieśników, kształtować prawidłowe relacje, mądrze udzielać pomocy, nie wyręczać, pomagać w zrozumieniu inności drugiego. Dziecko niepełnosprawne wymaga indywidualnego traktowania, specjalistycznego oddziaływania rewalidacyjnego, dydaktycznego, wychowawczego – specjalnej organizacji procesu nauczania, specjalnych metod pracy. To jest wyzwanie, szansa, by dziecko niepełnosprawne czyniło postępy w rozwoju.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 05-2019 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- S. M. Urszula Kłusek,
Miłość, która wszystko zmienia - Agnieszka i Marcin Suszko, Marta Wawrzyniak,
Edukacja dzieci z niepełnosprawnościami - Magdalena Guziak-Nowak,
Razem damy radę - Magdalena Guziak-Nowak,
Oswoić tabu - Bogna Kędzierska,
Pozwól mi być! - Marcin Kaniewski,
Nie da się być supermanem - Wiesław Pietrzak,
Dziecko odkryte na nowo - Agata Gołda,
Dziecko niepełnosprawne w szkole - Janusz Rusaczyk,
Terapia zajęciowa - Małgorzata Sasin, Izabela Faleńczyk,
Potrafię bawić się z każdym. Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy I–III - bp Piotr Turzyński,
Być czy mieć? Oto jest pytanie! - Danuta Rogacewicz,
Warsztatowe bogactwo - Maria Kowal,
Chwalcie z nami Panią Świata - Maria Kowal,
„Majowe” w Krakowie - ks. Adam Sołomiewicz,
Inspiracja na majową katechezę - Bogna Białecka,
Czy twój smartfon Cię tresuje? - ks. Andrzej Zwoliński,
Terapeutyczna ranga informacji o uzależnieniach od mediów - ks. Andrzej Zwoliński,
Savoir-vivre użytkownika smartfonu - Romana Cynk,
Kiedy smutek przemienia się w zbrodniczość? - Joanna Łukasik,
Skuteczne zarządzanie czasem wolnym – matryca Eisenhowera. Godzina wychowawcza dla uczniów gimnazjum oraz liceum
Okładka: fot. Anna Dębowska, debowscyfoto.pl