
System oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego podlega stałym modyfikacjom, ciągle się doskonali i przyczynia się do wzrostu kompetencji pomiaru dydaktycznego. Każdy system ma słabe i mocne strony, bo szkoła ma wspomagać wszechstronny rozwój ucznia, kształtować jego pełną osobowość, a nie tylko przygotowywać do zdania egzaminu, zdobywania dobrych ocen. Widzimy brak ścisłej korelacji pomiędzy ocenami szkolnymi i ocenami z egzaminu zewnętrznego.
W egzaminach zewnętrznych autor wypracowania jest osobą anonimową, niektórzy sugerują wprowadzenie egzaminów ustnych, aby lepiej poznać osobę zdającą. Zadania w egzaminach są nastawione na uczniów „standardowych”, dlatego uczniowie kreatywni, bardzo zdolni mają trudności z dopasowaniem się w przewidywany szablon odpowiedzi.
Przeprowadzane od pięciu lat egzaminy zewnętrzne na dobre zadomowiły się w naszym systemie oświatowym. Podsumowują edukację na danym poziomie kształcenia, a wyniki są uwzględniane przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz na wyższe uczelnie.
Wyniki egzaminów zewnętrznych są uznawane za obiektywne i prognostyczne co do dalszej kariery szkolnej, są jedną z informacji o pracy szkoły, ale żeby je właściwie zinterpretować, należy uwzględnić możliwości, zainteresowania uczniów, ich środowisko rodzinne, uwarunkowania pracy szkoły.
Prowadzone są badania na temat „edukacyjnej wartości dodanej”, czyli jak ważny jest uczeń i to, jak się zmienia, jaki jest wynik diagnozy edukacyjnej na wejściu i jaki jest wynik egzaminu kończącego daną szkołę.
Ocena szkolna jest uzależniona od kontekstu edukacyjnego w danej szkole i ma wartość informacyjną dla nauczyciela w kwestii rozwoju ucznia i realizacji wymagań edukacyjnych, dla ucznia, rodzica, nadzoru pedagogicznego oraz organu prowadzącego.
A triada – wymagania, sprawdzanie, ocenianie – na trwałe jest wpisana w życie szkoły.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 05-2007 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Klemens Stróżyński
Komunikacja w procesie oceniania - Jolanta Tęcza−Ćwierz
Co można poprawić? – rozmowa z Józefem Rostworowskim, Małopolskim Kuratorem Oświa-ty - Klemens Stróżyński
Ocena – Ocenianie - Halina Chorążewicz, Aleksander Staniek
Wydarzenia majowe – scenariusz apelu szkolnego dla klasy VI szkoły podstawowej - Urszula Kisiel−Dorohinicka
Zewnętrzny egzamin zawodowy - s. Leokadia Ewa Wojciechowska
Egzaminy zewnętrzne – refleksja nauczyciela - Ocenianie i egzaminowanie (bibliografia)
- s. M. Urszula Kłusek SAC
Jak cię widzą, tak cię piszą - Dorota Zarębska−Piotrowska
Przemoc niejedno ma imię - Sylwia Błażejczak
Uzależnienia – scenariusz zajęć - Z ks. Janem Twardowskim rozmawia Czesław Mirosław Szczepaniak
Spojrzenie na Dekalog – cz. V - Jadwiga Pizun
Mamo… (list) - Tadeusz Wójcik
List - Mamo, mój przyjacielu
- Do moich drugich Rodziców
- Aleksandra Sumara
Dziękuję Ci, Mamo – Dziękuję Ci, Tato (scenariusz spotkania uczniów z rodzicami z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca) - Barbara Kroll
O matce – konspekt lekcji z języka polskiego dla klasy IV szkoły podstawowej
Okładka: fot. Piotr Fedorowicz