Dziecko niepełnosprawne, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jest wyzwaniem dla rodziny, przedszkola i szkoły. Jego rozwój zależy od troskliwej opieki i bezwarunkowej miłości. Jego osobowość kształtuje postawa rodziców i nauczycieli, atmosfera panująca w domu rodzinnym, w szkole, dobre i mądre wychowanie. Gdy rodzina i szkoła wspomagają rozwój dziecka niepełnosprawnego i gdy ono wkłada dużo wysiłku w pokonanie niepełnosprawności, wówczas może osiągnąć wielki sukces. Mamy wiele przykładów światowej sławy niewidomych muzyków, sławnych niepełnosprawnych sportowców, wybitnych naukowców, twórców kultury i sztuki.
Nowoczesna pedagogika specjalna dostosowuje nauczanie i wychowanie do specyficznych możliwości danego ucznia. Dostrzega się różnorodność wśród uczniów i na nowo definiuje miejsce ucznia niepełnosprawnego w systemie oświaty. Szkoła specjalna daje szansę rozwoju dziecku niepełnosprawnemu pod kierunkiem wielu specjalistów, ale jednocześnie oznacza jego izolację. Forma integracyjna umożliwia naukę w szkole ogólnodostępnej, zapewnia integrację przestrzenną i wymaga opracowania dla każdego ucznia niepełnosprawnego indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego (IPET). Szkoła kształtuje pozytywne postawy wobec osób niepełnosprawnych, podejmuje działania mające na celu zbliżanie uczniów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi.
Integracja powoli zaczyna być zastępowana przez „włączanie”. Edukacja włączająca skupia się na potencjale i możliwościach dziecka, na nauczaniu zindywidualizowanym – jest elastyczna, bo dzieci uczą się w różnym tempie. Zakłada, że to nie dziecko należy zmieniać i przystosować do systemu szkolnego, lecz szkoła i system nauczania musi się zmienić, by sprostać potrzebom wszystkich uczniów – sprawnych i niepełnosprawnych.
Według szacunków GUS 18% populacji uczniowskiej to uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Te dzieci powinny się uczyć w środowisku rówieśniczym, rodzinnym, lokalnym. Ostateczną decyzję o formie kształcenia specjalnego podejmują rodzice, wybierając szkołę specjalną, szkołę z klasami integracyjnymi lub szkołę ogólnodostępną. W bieżącym roku szkolnym wiele uwagi poświęca się „Edukacji włączającej uczniów niepełnosprawnych”.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 03-2015 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Ewelina Krzymowska
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty - s. M. Urszula Kłusek SAC
Serce „sprawne” w miłości - Paulina Mitońska
Akceptacja uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych - Mariusz Grabowski
Edukacja włączająca - Paulina Kiczko-Kamut
Idea edukacji inkluzyjnej wyzwaniem dla szkół (list) - Małgorzata Mróz
Pedagog wspomagający w edukacji włączającej (list) - Katarzyna
Szkoła z oddziałami integracyjnymi czy z oddziałami specjalnymi? (list) - Marcin Białas
Surdokatecheza – nowe rozwiązania metodyczne - Anna Rojek
Uczeń niepełnosprawny w klasie integracyjnej - Barbara Wiktorska
Zabawy dydaktyczne w procesie kształcenia dzieci niepełnosprawnych - s. Zofia Olender
Niepełnosprawność intelektualna i agresja - Jan W. Golc
Taniec dla osób niepełnosprawnych - Dariusz Kral
Wychowanie seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną - Magdalena Goraj
Rodzice dziecka z porażeniem mózgowym - ks. Marek Dziewiecki
Ofiarna miłość - Urszula Tokarska
Pedagogizacja rodziców uczniów niepełnosprawnych intelektualnie - Patrycja Woźniak
Nie ma kaleki – jest człowiek - Ewelina Szumska
O tym zapomnieć nie wolno. Scenariusz upamiętniający rocznicę zbrodni katyńskiej i katastrofy smoleńskiej - Iwona Porzycka, Magdalena Ogiegło
Niepełnosprawni? To normalna sprawa. Scenariusz zajęć edukacyjnych - Elżbieta Trojan
Praca z uczniem niepełnosprawnym (bibliografia w wyborze) - Jolanta Tęcza-Ćwierz
Śmiercionośna pigułka zamiast wiedzy i wychowania. Rozmowa z Teresą Król - Alina Szczepankiewicz
Dziecko niepełnosprawne a rodzina (bibliografia w wyborze)
Okładka: fot. Pixabay.com