Młody człowiek bombardowany jest ogromem bodźców ze świata realnego i wirtualnego. Nadmiar informacji sprawia, że zapoznajemy się z nimi pospiesznie i powierzchownie, a ten styl odbioru informacji jest przenoszony na komunikację międzyludzką. Nie mamy czasu i chęci, by poznać myśli, potrzeby, motywy działań drugiej osoby, by poznać lepiej samego siebie. Brak wzajemnego zrozumienia, poszanowania godności i respektowania praw drugiego człowieka prowadzi do nieporozumień, do agresji i przemocy.
Przyczyną agresji bywają nieprzyjemne sytuacje, stres, frustracja, lęk, gniew, nuda, chęć rywalizacji i dominacji, trudności w nauce, anonimowość, która wzmaga odwagę agresywnego zachowania. Źle wpływa na dzieci i młodzież powszechność agresji w mediach i w życiu społecznym, brak dostatecznej kontroli ze strony rodziców i nauczycieli, mało efektywne wychowanie społeczne. Ofiarami agresji i przemocy najczęściej są uczniowie lękliwi, pozbawieni pewności siebie, zagubieni i osamotnieni.
Agresja w szkole przejawia się obrażaniem, poniżaniem, bójkami, niszczeniem sprzętu. Coraz częściej występuje cyberprzemoc: wysyłanie wulgarnych e-maili, SMS-ów, obraźliwych komentarzy na blogu, publikowanie ośmieszających informacji i zdjęć. Obniża się wiek agresorów, pojawiają się coraz bardziej wyszukane formy napaści wobec osób lub rzeczy. Uczniowie mało rozmawiają z nauczycielami o sytuacjach agresji i przemocy w szkole, a nauczyciele często bagatelizują sygnalizowany problem.
Każdy młody człowiek potrzebuje zrozumienia i akceptacji, poczucia bezpieczeństwa i porozumienia z drugą osobą. Ważny jest dom rodzinny pełen ciepła i bezpieczna szkoła. Zadbajmy więc o szkołę wolną od przemocy i agresji, stawiajmy wyraźne granice zachowaniom agresywnym. Wzmacniajmy u uczniów przekonanie, że przemoc i agresja nie stanowi skutecznego narzędzia osiągania celów, prowadźmy efektywną naukę zasad życia społecznego. Współpracujmy z rodzicami, poradnią psychologiczno- pedagogiczną, policją, służbą zdrowia, sądem, otwarcie mówiąc o agresji i przemocy oraz problematyce przestępności nieletnich. Podejmujmy konkretne działania wychowawczo-profilaktyczne, a przede wszystkim ukazujmy uczniom wartości i zachęcajmy do podążania za nimi w życiowych wyborach.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 02-2015 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Jolanta Tęcza-Ćwierz
Wychowawcze dylematy. Rozmowa z ks. bp. Markiem Mendykiem - Monika Winiarska
System prewencyjny ks. Jana Bosko - Małgorzata Stępień-Kęsik
Przyczyny agresji w środowisku szkolnym - Edmund Kurowski
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym w świetle badań pedagogicznych - Barbara Trzos
Pedagog wobec agresji - Katarzyna Padło
Przemóc niemoc - Aleksandra Jędryszek-Geisler
Biologiczne uwarunkowania agresji - s. M. Urszula Kłusek SAC
Przemoc? Mnie nie zwycięży - Grzegorz Socha
Dlaczego warto mediować? - ks. Marek Dziewiecki
Formy agresji - Małgorzata Sagan
Treści wspólne i konieczne w kanonie lektur szkolnych - Ewelina Czajkowska
Przemoc i agresja w szkole (zestawienie bibliograficzne w wyborze) - Stanisława Marek
Hymn o Krzyżu. Scenariusz Misterium Wielkanocnego - Renata Gruszczyńska
„Jezu, idę razem z Tobą”. Scenariusz Drogi Krzyżowej - Natalia Maria Ruman
Program profilaktyczno-edukacyjny „Bezpieczne dzieciństwo”
Okładka: fot. Archiwum