
Środowiska oświatowe zdążyły się przyzwyczaić do tych ustawicznych zmian w oświacie oraz do tego, że przyjęte założenia reformatorskie nie są konsekwentnie realizowane. To przede wszystkim nauczyciele powinni być przygotowani do wprowadzenia zmian i powinni być zainteresowani udoskonalaniem systemu oświaty. Niestety, tak nie jest.
Ostatnio rodzice bardzo aktywnie włączyli się w dyskurs dotyczący obniżenia wieku szkolnego, m.in. zwracając uwagę na to, że lepsze efekty pracy z dziećmi sześcioletnimi osiąga się w przedszkolu niż w oddziale „0” w szkole, że w chwili obecnej wiele szkół podstawowych nie jest odpowiednio przygotowanych na przyjęcie 6−latków.
W wyniku społecznej dyskusji ostatecznie ustalono, że obowiązkiem szkolnym w roku szkolnym 2009/2010 obejmie się, na wniosek rodziców, dzieci urodzone od 1 stycznia do 30 kwietnia 2003 roku. Oczywiście nadal będzie trwać okres przygotowywania się szkół do pracy z dzieckiem 6−letnim. Od roku 2012 obowiązkiem szkolnym będą objęte dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 6 lat życia.
Zmiany w systemie edukacji idą w kierunku: zapewnienia wysokiej jakości kształcenia na wszystkich etapach edukacyjnych: przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym, a w szczególności poprawa efektów kształcenia w gimnazjum i liceum; zapewnienia lepszego dostępu do edukacji najmłodszym dzieciom; podniesienia rangi nauczania języków obcych; zwiększenia wpływu rodziców na życie szkoły; większej autonomii szkół w kierowaniu procesem kształcenia; wprowadzenia modelu kształcenia lepiej dostosowanego do indywidualnych potrzeb i zdolności dzieci.
W szkole podstawowej dzieci zostaną objęte opieką świetlicową. Szczególną uwagę zwraca się na tworzenie świetlic tematycznych, np. świetlica „cicha”, gdzie można odrobić lekcje, świetlica plastyczna itp.
Wprowadzane zmiany organizacyjne i programowe mają przyczynić się do tego, że edukacja będzie skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Nowa podstawa programowa uwzględnia aktualne potrzeby i zainteresowania dzieci i młodzieży, uczy ciekawości świata, zadawania pytań, wyciągania wniosków. Jej zaletą jest określenie wymagań w formie osiągnięć ucznia, co jest istotnym wyznacznikiem dla nauczyciela. Te zmiany przyniosą oczekiwany rezultat, jeżeli będą odpowiednio przygotowani i zaangażowani nauczyciele, podręczniki wydane na czas oraz będą środki finansowe na doposażenie szkół, na nowoczesne urządzenie świetlic szkolnych.
O wprowadzanych zmianach, różnych opiniach i wątpliwościach chcemy zapoznać naszych Czytelników.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 02-2009 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Postulaty gdańskiej „Solidarności”
- Jolanta Dobrzyńska
Nowa podstawa – nowe problemy - Wojciech Żmudziński SJ
Ministerstwo Edukacji nie zmieni szkoły - s. M. Urszula Kłusek SAC
Gdy dziecko pyta o prawdę - s. Leokadia Wojciechowska FMA
Skuteczna reforma? - ks. Marek Dziewiecki
Ideologia zamiast realizmu - Teresa Melzer
Dziecko w przedszkolu - ks. Marek Dziewiecki
Oswajanie strachów - Ewa Świerczewska
Co z tą szkołą? - Anna Szkolak
Kompetencje a potrzeby - Bożena Pasiewicz
Punktem w ucznia (list) - Urszula Dudzik, Elżbieta Pawlińska
Edukacja wczesnoszkolna – zmiany - Ewa Gałązka
Nauczyciel a reforma oświaty - Teresa Król
Obudzić dobro - Iwona Małgorzata Sobieszczuk
Literatura w walce z nałogami. Scenariusz edukacji antyalkoholowej - Magdalena Hepner−Widło
Zabawa karnawałowa w świetlicy. Konspekt zajęć w świetlicy szkolnej - Magdalena Hepner−Widło
Olimpiada zręczności. Konspekt zajęć w świetlicy szkolnej - Beata Woźniak
Techniki twórczego myślenia. Konspekt zajęć dla uczniów gimnazjum, liceum oraz nauczycieli - Alina Szczepankiewicz
Dojrzałość szkolna dziecka. Zestawienie bibliograficzne w wyborze (2000−2008)
Okładka: www.sxc.hu