
To wśród najbliższych sobie osób dziecko uczy się wierności Bogu i służby bliźniemu. To dom rodzinny, Kościół i szkoła wprowadzają młodego człowieka w świat wartości duchowych.
Lekcje religii, spotkania na katechezie służą poznawaniu prawd wiary, doskonaleniu wrażliwości sumienia, współtworzeniu wraz z uczniem jego postawy etycznej, poszukiwaniu sensu życia. Jest to czas przybliżania uczniom Objawienia Bożego, praca nad łączeniem wiary z codzienną egzystencją człowieka, podejmowaniem świadomej odpowiedzialności za własne życie.
Ci rodzice, którzy troszczą się o rozwój duchowo−religijny dziecka, interesują się katechezą szkolną współpracując z katechetą, są zadowoleni z kontynuacji katechezy rodzinnej w szkole. Zależy im na tym, aby szkoła również partycypowała w wychowaniu moralnym. Bo dzięki temu wychowaniu młody człowiek otwiera się na poznanie prawdy i uwrażliwia sumienie na jasne rozeznanie dobra i zła. Wychowanie moralne – tak w domu jak i w szkole – ma na celu ukształtowanie tych cnót, dzięki którym dziecko potrafi nawiązać dobre relacje z innymi. Postawy moralne stanowią duchową sprawność, z jej pomocą uczeń łatwiej opowiada się po stronie dobra. Zanim zaczniemy przygotowywać młodych do pełnienia ról zawodowych i społecznych, musimy sobie uświadomić, że pierwszym i najbardziej podstawowym celem wychowania jest integralny rozwój człowieczeństwa.
Jednakże są też rodziny religijnie obojętne, których zainteresowanie sprawami wiary i przekazywania dzieciom norm zawartych w Dekalogu jest małe. Wówczas i lekcje religii nie są doceniane. Są też przeciwnicy wiary katolickiej, którzy krytykują religię w szkole. A przecież lekcje religii ściśle łączą się z pracą wychowawczą szkoły, wpływają na życie wewnętrzne ucznia i jego postawę. W kształtowaniu osobowości młodego człowieka pełnią one znaczącą rolę.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 01-2009 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- ks. Piotr Mazur
Ku wartościom religijnym - ks. Marek Dziewiecki
Wychowanie religijne - ks. Leonard Sadowski
Katecheza w szkole - Renata Chrzanowska
„Miłością trudno się zmęczyć” - Maria Mojzesowicz
Okiem katechety - s. M. Urszula Kłusek SAC
Jak religia poszła do szkoły - Maria Mojzesowicz
Rozmowa o Mszy świętej - Magdalena Korzekwa
Religia w szkole czy w parafii? - ks. Krzysztof Pawlina
Refleksje wychowawcy - Piotr Pawlina
Postulat wychowawczego dialogu (cz. II) - Teresa Wasiak
Rozgrzewka przed pracą głosem - Ewa Gałązka
Metody aktywizujące na katechezie - Barbara Woźnica
Szacunek dla każdego. Program rekolekcji szkolnych dla klas IV−VI szkoły podstawowej - Joanna Wielgut
Dzień Babci i Dziadka. Scenariusz uroczystości dla przedszkoli lub I−III klas szkół podstawowych - Regina Trandziuk
Zapobieganie uzależnieniom - Elżbieta Trojan
Nauczanie religii w szkole (zestawienie bibliograficzne) - s. Ewa Orzechowska
Glina w ręku garncarza (list)
Okładka: Uczniowie Prywatnego Gimnazjum nr 1 im. Józefa Piłsudskiego w Krakowie (fot. Irena Załuska)