
Analizując wyniki egzaminów zewnętrznych można stwierdzić, że poziom wiedzy gimnazjalistów ze wsi i miasta jest porównywalny, natomiast zwiększa się różnica na poziomie liceum i technikum.
Młodzież z małych miejscowości wbrew pozorom jest bardziej zainteresowana i częściej korzysta z placówek kulturalnych, niż ta z dużych miast (spektakl teatralny, muzeum, wystawa, koncert).
Występują istotne różnice w powszechności uczęszczania dzieci 3−5−letnich do przedszkoli na wsiach i w miastach, we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka, w dostępie do bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, w dostępie do Internetu.
O poziomie wykształcenia nie może decydować status materialny rodziców czy miejsce zamieszkania. Trzeba stwarzać możliwości wszechstronnego rozwoju dla każdego dziecka, szczególnie tego, które chce się uczyć, a pochodzi z biednej rodziny, która swoim stylem życia ogranicza możliwość rozwoju, czy pochodzącego z małej miejscowości, w której nie ma warunków kształcenia się na miarę jego możliwości. Dlatego potrzebna jest pomoc materialna oraz psychologiczno−pedagogiczna: stypendia socjalne, pomoc w zakupie książek i pomocy szkolnych, pokrycie kosztów dojazdu do szkoły czy też zamieszkania w miejscu kształcenia. Trzeba zwalczać „kompleks prowincji”, myślenie o pochodzeniu z gorszego miejsca, bierność, że „tu się nic nie da zrobić, tu się nic zmieni”. Należy budować poczucie własnej wartości, ukazywać wzory ludzi aktywnych, uczyć umiejętności społecznych, współdziałania w grupie, uczestniczenia w dialogu, dyskusji, autoprezentacji, brania własnego losu w swoje ręce.
Wyrównywanie szans edukacyjnych trzeba prowadzić w każdym miejscu i czasie, gdy zaistnieje taka potrzeba. Organizować dodatkowe zajęcia dydaktyczno−wyrównawcze, oddziały integracyjne, likwidować bariery architektoniczne, mądrze zagospodarowywać czas wolny uczniów, unowocześniać bazę szkół i wprowadzać innowacje pedagogiczne, ukierunkować pracę szkoły na wyławianie talentów, na pomoc uczniom wybitnie zdolnym.
dr Józef Winiarski
redaktor naczelny
Zachęcamy do zapoznania się z treścią tego numeru „Wychowawcy”.
Koszt 30-dniowego dostępu on-line do wybranego numeru to zaledwie:
SMS – 3,69 zł brutto, przelew lub płatność kartą – 3 zł brutto.
Płatności on-line i serwis SMS obsługiwane są przez Dotpay. Usługa SMS dostępna jest w sieciach Era, Orange, Plus GSM, Play, Heyah i Sami Swoi.
Aby uzyskać 30-dniowy dostęp co całego numeru – kliknij przycisk poniżej. Klikając tutaj możesz bezpłatnie zobaczyć przykładowy
numer „Wychowawcy” on-line (nr 5/2013 „To idzie gender”).
Formularz zamówienia
Nazwa | Przelew | SMS |
---|---|---|
Dostęp do całości numeru 01-2008 | 3 zł | 3.69 zł |
Zawartość numeru:
- Renata Flis
Konfrontacja działań z potrzebami - Sylwia Palka
Aby tęsknić za szerokim oceanem… – rozmowa z dr. Grzegorzem Mazurkiewiczem - Teresa Słowikowska
Szczególna klasa - Jolanta Lenart
Wybór zawodu - Daria Becker−Pestka
Wykształcenie w oczach młodzieży - s. M. Urszula Kłusek SAC
Równe szanse? - Małgorzata Garbas
Uczeń z rodziny patologicznej - ks. Marek Dziewiecki
Wspieranie w rozwoju - Jacek Urban
Profilaktyka a wychowanie przez wartości - Bernadeta Kalęba
Pomoc dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych - Elżbieta Trojan
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Zestawienie bibliograficzne (w wyborze) - Hanna Osińska
Moje doświadczenia w pracy z młodzieżą - Urszula Parnicka
Wnuki potrzebują dziadków - Małgorzata Mann
Rodzice i dziadkowie jako „prawzory” - Anna Ganiek
Mój dziadek, moja babcia – konspekt lekcji wychowawczej - Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra
Pokój najwyższym dobrem ludzkości – konspekt lekcji wychowawczej - Czesław Mirosław Szczepaniak
Nadzieja w ekumenizmie cz. XII - Danuta Rolka
Święto Babci i Dziadka – scenariusz teatralny
Okładka: fot. Włodzimierz Płaneta